Tiedettä ja taidetta yhdistävä tutkimus pureutuu suomalaisen fasismin pimeään kulttuuriperintöön

06.04.2021

Tammikuussa 2021 Turun yliopistossa käynnistyneessä tutkimushankkeessa ”Fasismin lumo ja affektiivinen perintö suomalaisessa kulttuurissa” tarkastellaan sekä fasismin historiaa toisen maailmansodan jälkeisessä Suomessa että nykyiseen uusoikeistolaiseen liikehdintään liittyvää tunnekulttuuria. Hanketta esitellään 9.4.2021 järjestettävässä seminaarissa.

Tiedettä ja taidetta yhdistävässä tutkimushankkeessa pureudutaan suomalaisen fasismin toisen maailmansodan jälkeiseen kulttuuriseen perintöön. Tutkimuksen keskiössä on kulttuuriperinnön affektiivisuus – tunneilmasto, jossa isänmaallisuuden, patriotismin, fasismin ja kansallisuusaatteen eri ilmenemismuodot sekoittuvat keskenään.

– Kysymme millä tavalla fasistista materiaalia on kierrätetty, millaisia ilmenemismuotoja ne ovat saaneet ja miten materiaalilla vaikutetaan vastaanottajiin – miten esimerkiksi pelko, inho, mahtipontisuus tai koomisuus ilmenevät lehtiaineistoissa, elokuvissa, musiikissa tai sarjakuvissa, projektin johtaja, dosentti Kimi Kärki kuvailee.

Hankkeen tutkijat esittelevät Mikael Agricolan päivänä 9.4. järjestettävässä seminaarissa suomalaisen fasismin pimeää kulttuuriperintöä. Esillä ovat muun muuassa muinaissuomalaisia koskevat arjalaiset fantasiat, burleski natsihuumori, kansallissosialistinen black metal -musiikki, kylmän sodan aikainen eksploitaatioviihde ja taide. Seminaarissa alustavat Kimi Kärjen ohella dosentti Kari Kallioniemi, dosentti Petri Kuljuntausta, FT Aila Mustamo, FT Anna-Elena Pääkkölä sekä FM Susanna Waldén-Antikainen.

Seminaarin pääpuhuja on historioitsija, dosentti Oula Silvennoinen (Helsingin yliopisto), joka luennoi otsikolla ”’Lapuanliikkeen väreissä Bulevardilla’: historia ja estetiikka äärioikeiston mobilisaation välineinä”.

Tutkimuksen teemoista työstetään teatraalinen teossarja He sanoivat: ”Rajat kiinni, uunit auki”. Esitykset toteutetaan vuonna 2023

– Yleistajuistamme tutkimuksen teemoja taiteen keinoin asettamalla teemoja uusiin ja yllättäviin tulkintakehyksiin. Esityksissä yleisö pääsee tunneperäisten kokemusten osaksi työstämään tätä perintöä, Kärki painottaa.

Esitysten ohjauksesta vastaa teatteriohjaaja Fiikka Forsman ja niiden äänimaiseman suunnittelee säveltäjä Petri Kuljuntausta.

Tutkimushanke on Koneen Säätiön rahoittama (2021–2023) ja se sijoittuu Turun yliopiston yhteydessä toimivaan International Institute for Popular Culture (IIPC) -tutkimuskeskukseen.

Fasismin fasinaatio ja suomalaisuus -seminaari

Aika: pe 9.4.2021 klo 14–16

Paikka: Zoom https://utu.zoom.us/j/66816989019

Seminaarin osallistujilta odotetaan tieteellisen seminaarin mukaista asiallista käyttäytymistä. Keskustelua moderoidaan tarvittaessa.

Lisätietoja:

projektin johtaja,dosentti Kimi Kärki, kimi.karki@utu.fi, p. 050 5344697