Tiedotustilaisuus 10.5.2017: Kannattaako täydellisyyteen pyrkiä? Yleislääkärit potilaan hyvinvointia tukemassa

04.05.2017

Keskiviikkona 10.5.2017 järjestetään Turussa jo 13. kertaa Varsinais-Suomen yleislääkäripäivä, johon kokoontuu yli 150 alueen yleislääkäriä. Päivän järjestäjinä toimivat Turun Yliopisto, Varsinais-Suomen sairaanhoitopiiri ja alueen terveyskeskukset. Tänä vuonna päivän teemana on yleislääkärin työn arvostuksen nosto ja työn laadun tekeminen näkyväksi. Ohjelmassa esitellään mahdollisuuksia käytännön laatutyöhön terveyskeskuksissa ja toisaalta yleislääketieteen ajankohtaisia tutkimusaiheita.

​Turun yliopiston tiedote 4.5.2017

Median edustajat ovat tervetulleita tiedotustilaisuuteen, joka järjestetään keskiviikkona 10.5.2017 klo 12.00–13.00 Turun valtion virastotalon kokoustiloissa / Aitiopaikalla (Itsenäisyydenaukio 2). Tilaisuudessa kuullaan lyhyitä alustuksia päivien esiintyjiltä ajankohtaisista aiheista.

Varsinais-Suomen Yleislääkäripäivä on vakiinnuttanut paikkansa alueemme perusterveydenhuollossa työskentelevien lääkärien keväisenä yhteistapaamisena, jonka ohjelmassa käsitellään ajankohtaisia terveydenhuollon aiheita nimenomaan yleislääkärin näkökulmasta. Tänä vuonna päivän ohjelma rakentuu laadun ympärille.

– Yleislääkärit itse tietävät, että he tekevät laadukasta työtä, ja että heidän työnsä on koko terveydenhuollon kivijalka, jota ilman koko rakennelma sortuisi. Uutta SOTEa rakennettaessa olisi erityisen tärkeää saada tämä työn hyvä laatu myös päättäjien tietoon. Laadun näkyväksi tekeminen on kuitenkin erityisesti perusterveydenhuollossa haastavaa, koska kattavia laatumittareita valikoitumattoman potilasmateriaalin kanssa tehtävään työhön on vaikea löytää, yleislääketieteen professori Päivi Korhonen sanoo.

Ylilääkäri Jutta Peltoniemi esittelee päivillä Turun perusterveydenhuollon projektia, jossa seurataan lääkärien vastaanottokäynneistä tekemiä diagnoosikirjauksia.  Huolellinen diagnoosien kirjaaminen on tietenkin potilaiden parhaaksi, mutta se myös helpottaa oikeanlaisten, tarpeisiin perustuvien palveluiden ja hoitopolkujen suunnittelua.

Erikoislääkäri Elina Bergman puolestaan esittelee tutkimustaan, jossa selvitetään, miten ihanteellisen terveyden tavoittelu vaikuttaa ihmisen elämänlaatuun. Tarkoituksena on saada tutkimuksella tietoa siitä, miten erityisesti verenkiertoelimistön kannalta ihanteelliseksi ajateltu terveydentila ja elämäntavat näkyvät ihmisten elämänlaadussa.

– Pyrkimys hyvään elämään on tällä hetkellä kuuma aihe ja oppaita paremman elämän saavuttamiseen ilmestyy jatkuvasti. Terveydenhuollon ammattilaisille olisi eduksi, jos terveyden kannalta parempiin elämäntapoihin kannustettaessa voitaisiin puhua myös niiden mukana kohentuvasta elämänlaadusta, Bergman visioi.

Päivän yhteydessä julkistetaan myös vuoden 2017 Varsinais-Suomen yleislääkäri. Tunnustus myönnetään tänä vuonna jo 13. kertaa.

Viime vuonna  Varsinais-Suomen vuoden 2016 yleislääkäriksi valittu turkulainen terveyskeskuslääkäri Kaj Haapasalo on viihtynyt virassaan jo yli 30 vuotta ja ylläpitää omalta osaltaan laatua omassa arkityössään, mutta toisaalta kaipailee omalääkäriaikoja.

– Tuntuu siltä, että ennen omalääkäri oli kuin kapellimestari, jolla oli kaikki langat käsissään eli yhteydet erikoissairaanhoitoon ja monimuotoisiin tukitoimiin. Nyt orkesteri on tuuliajolla, kun moni yksittäinen kapellimestari yrittää johtaa sitä kukin oman nuotistonsa mukaan. SOTE lähestyy, sen kaikki tiedämme. Yleislääkärien tulee valmistautua siihen profiilin nostolla tuoden julki kaiken sen monimuotoisen työn, jota he päivittäin potilaiden parissa tekevät. Se työ on todella vaativaa mutta myös palkitsevaa, Haapasalo sanoo.

Lisätietoja:
kliininen opettaja Jaana Franck