Turun yliopisto isännöi teknologiaetiikan seminaaria 23.-24.10.

22.10.2019

Teknologiaetiikan kolmas vuosittainen seminaari käynnistyy Turussa 23.10.2019. Kyseessä on Turun yliopiston kauppakorkeakoulun Future Ethics -tutkimusryhmän järjestämä tieteellinen seminaari, jonka tarkoituksena on edistää alan tutkimusta ja verkostoitumista erityisesti Suomessa.

Turun yliopiston kauppakorkeakoululla järjestettävän seminaarin ensimmäisen päivän (23.10.) pääpuhujaksi on kutsuttu Virpi Roto, joka toimii kokemussuunnittelun työelämäprofessorina Aalto-yliopiston muotoilun laitoksella. Hän johtaa eettisiä kysymyksiä käsittelevää työryhmää kansallisessa autonomisten järjestelmien tutkimusryhmittymässä (Research Alliance of Autonomous Systems, RAAS). Roto on käyttäjäkokemustutkimuksen uranuurtaja ja maailmanlaajuisesti tunnustettu asiantuntija, jonka tausta on tietojenkäsittelytieteessä.

Seminaarin toisen päivän (24.10.) pääpuhujaksi on kutsuttu Jaana Sinipuro, joka toimii projektijohtajana Sitrassa. Tällä hetkellä hän johtaa Ihmislähtöinen datatalous (IHAN) -hanketta, jonka tarkoituksena on luoda valtioiden rajat ylittäviä reiluja pelisääntöjä datan hyödyntämiseen. Sinipuro on arvostettu ICT-alan ammattilainen, jolla on pitkä kokemus analytiikasta, big datasta ja tiedolla johtamisesta.

Seminaarin järjestäjä on Turun yliopiston kauppakorkeakoulun Future Ethics – teknologiaetiikan tutkimusryhmä. Kyseessä on teknologiaetiikan johtava tutkimusryhmä Suomessa. Ryhmän tutkimustyö keskittyy erityisesti informaatioteknologiaan, mutta myös laajemmin tulevaisuuden teknologioihin liittyviin eettisiin kysymyksiin. Yksi ryhmän tämänhetkisistä tutkimusprojekteista on IHAN Etiikka -tutkimushanke, joka on osa Sitran IHAN–hanketta.

Tapahtuma Twitterissä: #Tethics2019, @FutureEthicsUTU

Lisätietoja: