Turun yliopisto selvittää Turun normaalikoulun mahdollista siirtymistä yliopiston kampukselle

26.01.2024

Työryhmä selvittää kevään aikana, voiko yliopiston alakampuksella sijaitseva Educarium soveltua koulutilaksi ja yliopiston harjoittelukoulu Turun normaalikoulu siirtyä Varissuolta kampukselle.

Turun yliopiston hallitus käsitteli kokouksessaan 26.1.2024 yliopiston suunnitelmia käynnistää selvitystyö Educariumin käytettävyydestä koulutilana. Kasvatustieteiden tiedekunnan käytössä olevan rakennuksen sopivuutta koulukäyttöön selvitetään Turun normaalikoulun mahdollista Varissuolta alakampukselle siirtymistä varten.

– Yliopiston rehtorin asettaman työryhmän tehtävänä on selvittää, onko Turun normaalikoulun toimintojen sijoittaminen Educariumiin toiminnallisesti ja tilallisesti mahdollista siten, että Varissuon koulukiinteistöstä pystyttäisiin luopumaan. Selvitystyö liittyy laajemmin yliopiston tilaohjelmaan, jonka tavoitteena on vähentää yliopiston käytössä olevia kokonaisneliöitä ja pienentää tilakustannuksia, kertoo yliopiston tilaohjelmatyöryhmän puheenjohtaja, vararehtori Kalle-Antti Suominen.

Educariumin käytettävyyttä koulutilana selvittävä työryhmä tarkastelee kevään aikana mahdollista normaalikoulun siirtymistä kokonaisuutena. Sen tehtävänä on tilojen käytettävyyden lisäksi arvioida, onko normaalikoulun siirtyminen kampukselle tarkoituksenmukaista ja mitä siirtyminen edellyttää esimerkiksi tilamuutosten ja peruskorjaustarpeiden näkökulmasta. Työryhmän puheenjohtajana toimii Turun yliopiston vararehtori Piia Björn. Työryhmän toimikausi kestää 31.5.2024 saakka. Samalla yliopisto selvittää koko alakampuksen tilojen tehokkaampia käyttömahdollisuuksia.

Käynnistyvä työ on osa Turun yliopiston tilaohjelman tavoitteiden toteuttamista. Yliopiston hallitus hyväksyi tilaohjelman kokouksessaan 26.1.2024.

Turun normaalikoulu on Turun yliopiston harjoittelukoulu. Koulussa suorittavat opetusharjoitteluaan sekä luokan- että aineenopettajaharjoittelijat osana opettajan pedagogisia opintojaan. Sekä Turun normaalikoulu että Educarium ovat Suomen Yliopistokiinteistöt Oy:n omistuksessa ja Turun yliopisto on niissä vuokralaisena.

Luotu 26.01.2024 | Muokattu 26.01.2024