Turun yliopiston hallituksen ulkoiset jäsenet tulevalle toimikaudelle valittu

08.10.2021

Yliopistokollegio on valinnut yliopiston hallitukseen kaudelle 1.1.2022–31.12.2025 Tuuli Kaskisen, Ilkka Salmen, Leif Schulmanin ja Ritva Viljasen.

Yliopiston hallitukseen nyt valituista Tuuli Kaskinen (konsultatiivisen työn johtaja, Demos Helsinki) ja Ritva Viljanen (Vantaan kaupunginjohtaja) ovat hallituksessa jatkavia henkilöitä. Ilkka Salmi (terrorismintorjunnan koordinaattori, EU:n neuvosto) ja Leif Schulman (Suomen ympäristökeskuksen pääjohtaja) puolestaan nousevat hallitukseen uusina jäseninä.

Yliopiston hallituksen ulkoiset jäsenet valitsee yliopistokollegio. Kollegion puheenjohtaja, professori Kari Lukka kertoo, että hallitukseen etsittiin toimivaa tiimiä, jossa olisi pysyvyyttä ja muutosta sopivassa suhteessa.

– Kollegio määritti etsinnälle ja valinnoille useita kriteereitä ja niiden ohjaamina päädyimme nyt valittuun nelikkoon. Valinnoista käytiin keskiviikkona 6.10. yliopistokollegiossa perusteellinen ja laaja keskustelu erittäin hyvässä hengessä. Yhdestä paikasta myös äänestettiin, mikä kertoo demokraattisen prosessin toimivuudesta sekin, Lukka toteaa.

Valinnassa painotettiin akateemista, yhteiskunnallista, taloudellista ja kansainvälistä osaamista ja kokemusta sekä verkostoituneisuutta. Lisäksi valinnassa otettiin huomioon henkilöiden monialaisuus ja monipuolisuus sekä ehdokkaan osoittama halu ja mahdollisuus yhteistyöhön yliopistoyhteisön kanssa.

– Yliopistokollegio on luottavainen, että nyt valitut hallituksen ulkopuoliset jäsenet kykenevät osaltaan luotsaamaan Turun yliopistoa elinvoimaisena läpi nykyisten ja lähivuosien haasteiden. Yliopistokollegio on valmis jatkossakin sparraamaan yliopiston hallitusta tässä tärkeässä työssä, Lukka sanoo.

Hallituksen rakentaminen jatkuu marraskuussa muiden kuuden paikan osalta yliopiston sisäisillä vaaleilla (professorit ja muun henkilöstön edustajat) ja yliopiston ylioppilaskunnan suorittamalla omien edustajiensa valinnalla.

Luotu 08.10.2021 | Muokattu 11.10.2021