Turun yliopiston ja Kalifornian yliopiston tutkijat selvittävät äidinmaidon hiilihydraattien vaikutusta lapsen kasvuun ja ylipainoriskiin

23.08.2017

Yhdysvaltalainen National Institutes of Health (NIH) on myöntänyt yli 230 000 dollarin rahoituksen Kalifornian yliopiston johtamalle “Exploring Associations between Human Milk Oligosaccharides and Growth, Body Composition and Obesity Risk in Infancy and Early Childhood” -tutkimuskonsortiolle, jonka osatutkimus toteutetaan Turun yliopistossa.

​Turun yliopiston tiedote 23.8.2017

Apulaisprofessori Lars Boden (University of California San Diego) johtama kokonaistutkimus selvittää äidinmaidon oligosakkaridien vaikutusta kasvuun, ruumiinrakenteeseen ja ylipainoriskiin vauvaiässä ja varhaislapsuudessa. Oligosakkaridit ovat hiilihydraatteja, jotka muodostuvat kahdesta tai useammasta sokerimolekyylistä. Niiden arvellaan vaikuttavan lapsen varhaiseen painonkehitykseen, kehonkoostumukseen ja myöhempään lihomisriskiin joko suoraan tai epäsuorasti suoliston mikrobiomin kautta.

Dosentti Hanna Lagström kansanterveystieteestä toimii vastuullisena johtajana Turun yliopistossa toteutettavassa osatutkimuksessa. Lagströmin Hyvän kasvun avaimet -hanke (STEPS Study) on laaja, monitieteinen seurantatutkimus lasten ja heidän perheidensä hyvinvoinnista. Lagström on ollut perustamassa ja kehittämässä tutkimusta.

Osatutkimuksessa Lagströmin päätehtävänä on aineistonkeruu, ja hän myös vastaa ryhmineen tilastollisista analyyseista. Turussa osatutkimusta toteuttaa myös postdoc-tutkija, jonka vastuulla on aineiston muodostavan yli 800 maitonäytteen kerääminen ja lähettäminen, sekä datanhallinta ja tilastollisten analyysien toteuttaminen.

– Turun yliopiston tutkimusryhmällä on STEPS-seurantatutkimuksen myötä erityinen, pitkäaikainen asiantuntemus, jota voidaan parhaiten hyödyntää käyttämällä paikan päällä Turussa toimivia tutkijoita, kertoo Hanna Lagström.

Tuloksia voidaan hyödyntää ylipainon ehkäisyssä ja myöhemmin kehitettäessä optimoituja äidinmaidonkorvikkeita eri-ikäisille vauvoille, joita äiti ei syystä tai toisesta pysty imettämään.

NIH on Yhdysvaltojen hallinnon biolääketieteellisestä ja kansanterveystieteelisestä tutkimuksesta vastaava virasto, joka tarjoaa tutkimusrahoitusta Extramural Research -ohjelmansa kautta. Turun yliopistolle konsortiosta ohjattavan rahoituksen suuruus on noin 60 000 dollaria.

Lisätietoja:
Hanna Lagström, erityisasiantuntija, dosentti (ravitsemustiede), hanlag@utu.fi