Turun yliopiston promootiossa vihitään 136 tohtoria ja 12 kunniatohtoria

23.05.2017

Turun yliopiston kaikkien tiedekuntien tohtoripromootio järjestetään 25.–26.5.2017.

​Turun yliopiston tiedote 23.5.2017

Kaksipäiväiset juhlallisuudet koostuvat miekanhiojaisista, promootioaktista, akateemisesta kulkueesta, jumalanpalveluksesta, promootiopäivällisistä ja tanssiaisista.

Promootiojuhlallisuuksissa akateeminen perinne edustaa jatkuvuutta ja tämän päivän tieteen ja korkeamman sivistyksen sidosta vanhaan eurooppalaiseen sivistykseen. Ensimmäinen Turun yliopiston kaikkien tiedekuntien tohtoripromootio pidettiin vuonna 1927.

Promootiossa vihitään 136 tohtoria ja 12 kunniatohtoria. Kunniatohtoreiksi vihitään tiedekuntien nimeämiä henkilöitä tunnustuksena tieteellisten ansioiden, Turun yliopiston kanssa tehdyn yhteistyön tai yhteiskunnallisen vaikuttavuutensa vuoksi.

Promootion juhlamenojen ohjaaja on professori Leila Koivunen ja yliairut professori Jukka Käyhkö.

Promootion ohjelma

Miekanhiojaiset järjestetään yliopiston päärakennuksen aulassa torstaina 25.5. klo 19. Tilaisuudessa miekat hiotaan tahkoilla, joita airuet kostuttavat kuohuviinillä. Miekat hiotaan promovointijärjestyksessä, kunniatohtorit ensin. Ohjelmassa on muun muassa puheita ja tanssiesitys.

Promootioakti on perjantaina 26.5. klo 12 konserttisalissa. Akti alkaa sisääntulokulkueella, jossa marssivat rehtorit, yliopiston professorikunta, promoottorit, vihittävät kunniatohtorit ja tohtorit. Ohjelmassa on filosofisten tiedekuntien promoottorin puhe. Sen jälkeen kunniatohtorit ja promovendit saavat kukin vuorollaan hatun, miekan ja diplomin. Promovointi tapahtuu tiedekunnittain.

Akateeminen kulkue kulkee konserttisalista Tuomiokirkkoon n. klo 15.00. Kulkue marssii Aninkaistenkatua pitkin Tuomiokirkkoon. Yleisö voi tulla katsomaan kulkuetta esimerkiksi Aninkaistenkadun varrelle tai Tuomiokirkkotorille.

Jumalanpalvelus järjestetään Tuomiokirkossa n. klo 15.30.

Seppelten lasku: promovendien edustajat laskevat havuseppeleen Porthanin haudalle ja sankarihaudoille jumalanpalveluksen jälkeen.

Promootiopäivälliset alkavat Turun linnassa klo 19. Päivällisillä pidetään useita lyhyitä puheita.

Lisätietoa promootiosta, tiedekuntien promoottoreista ja promootioperinteistä: http://www.utu.fi/promootio

Turun yliopiston kunniatohtorit vuonna 2017 (julkistettu 1.2.2017): https://www.utu.fi/fi/Ajankohtaista/mediatiedotteet/Sivut/turun-yliopisto-promovoi-12-kunniatohtoria-2017.aspx

Lisätietoja:
koordinaattori Eeva-Maria Soikkanen