Turun kaupungin ja Brahea-keskuksen Kesätorilla esillä ruokamatkamuistotuotteita Turusta!

07.06.2021

Suuntaako kesäinen lähimatka Turun museoihin, tai päättyykö Saariston rengasreittiretki Aurajoen rantaan? Herkullista, kaunista ja tietysti aitoa lähiruokaa – ihanat ruokamatkamuistotuotteet Forum Marinumin Merikeskuksen Kesätorilta 7.-20. kesäkuuta joka päivä kello 10-18.

Varsinais-Suomella on pitkä historia suomalaisen ruokakulttuurin kehittäjänä. Uudet ruokaelämykset ovat kautta aikojen saapuneet Suomeen Turun kautta. Paikallisen ruokakulttuurin erityispiirteitä ovat muun muassa rikas leipäkulttuuri, monipuolinen varhaiskasvisten ja -perunan tuotanto sekä ainutlaatuisen saariston suomat meren antimet. Maakunnassa on poikkeuksellisen runsaslukuinen määrä pienelintarvikeyrittäjiä, jotka elävöittävät ruokakulttuuria tarjoamalla kuluttajille ainutlaatuisia makuelämyksiä sesonkiin perustuen.

Nyt 23 varsinaissuomalaista tuottajaa ja Turun yliopiston KulTa -hanke ovat lyöttäytyneet yhteen ja koostaneet Varsinais-Suomelle erityisiä tuotteita ruokamatkamuistoiksi matkailijoille. Ne edustavat koko Varsinais-Suomen, Turun ja saariston alueen erityispiirteitä.

Tuottajat ovat paikalla esittelemässä tuotteitaan pitkin kahta tapahtumaviikkoa 7.-20. kesäkuuta - katso koko ohjelma: https://vs-lähiruoka.fi/ruokamatkamuisto/

"Ruokamatkamuistot ovat konkreettinen tapa lisätä paikallisen ruoan arvostusta ja näkymistä myös matkailussa. Ruokamatkailussa on paljon hyödyntämätöntä potentiaalia alueen elinvoimaisuuden lisäämiseksi", pohtii Mervi Louhivaara Turun yliopiston Brahea-keskuksesta.

Nokipojan sinappi ja nokitytön hillo, purkkeja
MinttuMaarian makeat ja suolaiset Nousiaisista tuo paikalle esimerkiksi Nokipojan sinappi ja Nokitytön hillo tuotteita, joiden erityisyys on niiden musta väri. Kuva: MinttuMaarian makeat ja suolaiset.

Ruokamatkailun suosion myötä myös matkailun ja ruoan yhdistäminen on tullut yhä ajankohtaisemmaksi teemaksi monipuolistamaan pk-elintarvikeyrittäjien myynti- ja markkinointikanavia sekä lisäämään alueen houkuttelevuutta ruokamatkailukohteena. Kesäkuussa 12 tuottajaa esittelee omia tuotteitaan ja toimintaansa Forum Marinumin Kesätorilla, jossa pääsee maistelemaan ja ostamaan kotiin viemisiksi muun muassa voikukkamarmeladia, nokileipää ja raparperihilloa.

Ruokamatkamuistotuotteet ovat esillä 20. kesäkuuta saakka, mutta tori on auki kesäkauden elokuuhun. Sen on organisoinut yhdessä Turun yliopiston Brahea-keskus ja alueen matkailuorganisaatiot. Tori liittyy uudistettuun Merikeskukseen ja varsinkin sen uuteen, elämykselliseen 40 000+ -näyttelyyn, joka esittelee Turkua ja saaristoa sekä kannustaa matkailemaan vastuullisesti.

Gluteenittomia pullia uunissa
Loimaalainen Wanha Kanala tuottaa erilaisia gluteenittomia leivontaseoksia, kuten pullataikina-aineksia. Kuva: Wanha Kanala.

Ruokamatkamuistotuotteiden tuottajat Kesätorilla:

Egget Pastaamo
Livonsaaren Leipomo
Murtolan HamppuFarmi
Karviaisten tila / Voima-Papu
POPS! OY
Naantalin hunaja
Wanha Kanala
MinBy
Elämys Ämmi
Meritalo
Lepola
MinttuMaarian

Mukana esittelemässä toimintaansa myös:

Kuluttajat ruokaTalouden keskiössä -hanke
Vastuullista proteiinia pöytään -hanke
Hyvinvointia riistasta -hanke
Taito Varsinais-Suomi
MTK Varsinais-Suomi
Yrityssalo & Rento Innovations
Turun ammatti-instituutti
Flavoria-tutkimusravintola ja Funktionaalisten elintarvikkeiden kehittämiskeskus
Novida
Metsämäen ravirata
S/S Bore
Artesaaniruoan yhdistys

KulTa -hankkeen rahoittajana Varsinais-Suomen ELY-keskus mahdollistaa paikallisen elintarvikeyrittäjyyden edistämiseen tehtävää työtä Varsinais-Suomessa.

Pääkuva: POPS! OY tekee artesaanihedelmäjäätelöitä Kaarinassa.

Luotu 07.06.2021 | Muokattu 07.06.2021