100-vuotisjuhlaviikon vauhdikas flashmob yllätti Educariumilla

25.02.2020

Tanssiva flashmob Turun yliopiston Educariumin aulassa piristi niin opiskelijoiden kuin henkilökunnankin päivää ja nostatti juhlamieltä. 100-vuotisjuhlaansa viettävän yliopiston syntymäpäiväviikko on käynnissä.

Kuhinaa, uteliaita katseita ja sitten räjähti: Turun yliopiston Educariumin aula alkoi tanssia ja soida lounasaikaan, mikä yllätti täysin niin opiskelijat kuin henkilökunnankin. Lennokkaan taputuksin rytmitetyn koreografian oli suunnitellut Turun yliopiston alumni, koreografi Iisa Niemi, ja tanssijoina nähtiin lopulta yli parikymmentä henkilökunnan edustajaa useista eri toimipisteistä.

Loppuhuipennukseen ja huudahdukseen ”Onnea Turun yliopisto!” osallistui rehtori Jukka Kolan johdolla myös muuta rehtoraattia kuten vararehtorit Piia Björn ja Kalle-Antti Suominen. Monien muiden lisäksi paikalla oli esimerkiksi satavuotisjuhlavuoden ohjelmasuunnittelun ohjausryhmän puheenjohtaja Riitta Pyykkö.

Hammaslääkärien energiaa taekwondosta ja breakdancesta

– Oli ihan mahtava juttu olla mukana, tuli hyvä mieli koko viikoksi. Sen oikein tunsi kropassa, miten energia valtasi koko aulan! hammaslääketieteen yliopisto-opettaja DDS, PhD Khalil Shahramian iloitsi tanssin jälkeen. Sekä Shahramian että DDS Tarek Omran hammaslääketieteen laitokselta äityivät myös vähän improvisoimaan, eikä ihme, Shahramianilla on musta vyö taekwondossa, jota hän on opettanutkin, ja Omrankin on harrastanut breakdancea.

– Olen osallistunut kerran aiemmin flashmobiin. Emiraateissa yhdessä hammasimplantteihin liittyvässä konferenssissa esitimme tarjoilijoita – heitimme yhtäkkiä tarjottimet pois ja aloimme tanssia, nauraa Omran.

Yleisössä fiilis katossa

Kun opiskelijan päivä tuntuu pitkältä ja lounasjonossa puuduttaa, yllättävä tanssinumero piristää kummasti. Myös taloussosiologiaa viidettä vuotta opiskelevat Saara Laiho ja Pipsa Pakarinen kehuivat esitystä ja yleistä fiilistä sen jälkeen.

– Tällaisia ylläreitä voisi olla lisää! Tuli iloinen mieli kaikille ja show muistutti, että nyt tosiaan on juhlaviikko.

Satavuotisjuhlaviikko on näkynyt opiskelijoille mainoksissa ja yliopiston eri rakennusten sisäkaton lipuissa, kaupunkikuvassa, mediassa ja sosiaalisessa mediassa.

Torstai-illan Yliopistonmäellä vietettävää yhteistä juhlaa laservaloshow’nein sanoivat molemmat vielä huutelevansa ystäväpiirissä, hyvää säätäkin on luvattu.

– Kaikki kynnelle kykenevät vain torstaina mukaan juhlistamaan yhdessä satavuotiasta yliopistoa!

Tällä viikolla luvassa torstaina 27.2. kaikille avoimet, maksuttomat ulkoilmasynttärit, jossa Akatemiatalon aukiolta kello 18 lähtevän soihtukulkueen jälkeen mm. laservaloshow, musiikkia, kaakaota (veg.) ja haalarimerkkejä Yliopistonmäellä. Perjantaina Kalevalan päivänä on virallinen vuosijuhlapäivä.

Heidi Pyhälahti

Luotu 25.02.2020 | Muokattu 25.02.2020