152 uutta vaihto-opiskelijaa aloitti opintonsa

03.01.2014

Turun yliopiston uudet vaihto-opiskelijat aloittivat kevään opintonsa kauppakorkeakoululla pidetyllä orientaatioluennolla 3.1.

​Orientaatioluennolla vaihto-opiskelijat saivat tietoa muun muassa yliopiston kirjaston ja kielikeskuksen palveluista sekä Suomen yhteiskunnallisista ja poliittisista käytänteistä.

– Kaikkiaan uusia opiskelijoita saapui nyt 152, mikä on hieman enemmän kuin aiemmin. Syksyllä opintonsa aloittaneista vaihto-opiskelijoista jatkaa lisäksi 116, kansainvälisten asioiden suunnittelija Annukka Väre kertoo.

Eniten vaihto-opiskelijoita tuli tälläkin kertaa opiskelemaan kauppatieteitä. Kauppatieteiden jälkeen eniten vaihto-opiskelijoita keräsivät humanistiset oppiaineet.

– Ylivoimaisesti suurin osa vaihto-opiskelijoista tulee Saksasta ja Ranskasta. Myös Venäjältä ja Espanjasta tulee vuosittain monia opiskelijoita, Väre jatkaa.

Odotuksina tasokasta opetusta ja uusia ystäviä

Orientaatioluennolle saapuneet Azlan Abu Bakar ja Raphael Steiger kertovat olevansa Suomessa nyt ensimmäistä kertaa.

Sveitsistä kotoisin oleva Steiger on tullut Turun yliopistoon opiskelemaan kauppatieteitä. Malesialainen Bakar kertoo puolestaan suorittavansa täällä logistiikan opintoihinsa kuuluvaa harjoitteluprojektia.

– Vaihto-opiskeluajalla odotan ennen kaikkea pääseväni perehtymään suomalaiseen asiantuntijuuteen. Odotan myös tutustumista Suomen kulttuuriin ja ihmisiin, Bakar sanoo.

Turun yliopistoon Bakar ja Steiger päätyivät, sillä he halusivat pohjoiseen yliopistoon, joka ei kuitenkaan olisi liian suuressa kaupungissa.

– Eniten toivon tutustuvani täällä uusiin ihmisiin eri puolilta maailmaa ja kokevani erilaisia opetustapoja, Steiger kertoo.

Orientaatioluennon tervetuliaispuheen pitänyt vararehtori Riitta Pyykkö korosti niin ikään uuden oppimisen ja uusien ystävyyksien solmimisen olevan vaihto-opiskelun tärkeintä antia.

Matilda Herjanto

Luotu 03.01.2014 | Muokattu 07.01.2014