Vierailukeskus Joessa esiteltiin tekniikan alan mahdollisuuksia toisella asteella opiskeleville tytöille

24.10.2019

Vierailukeskus Joessa järjestettiin tiistaina 22.10. Tytöt ja tekniikka 2019 -tapahtuma, joka oli suunnattu erityisesti toisella asteella opiskeleville nuorille naisille. Tapahtumassa tekniikan aloilla menestyneet naiset kertoivat uratarinoitaan ja pyrkivät innostamaan myös muita naisia aloille.

Nimestään huolimatta Tytöt ja tekniikka -tapahtuma oli avoin kaikille iästä ja sukupuolesta riippumatta. Tapahtuman järjesti Insinööriliitto, Turun ammattikorkeakoulu ja Turun kaupunki, ja sen tarkoituksena oli paitsi pohtia syitä ammattien sukupuolittuneisuudelle ja etsiä sille ratkaisuja, myös esitellä tekniikan alan eri mahdollisuuksia.

Tapahtuman yhteyteen oli järjestetty tapahtumatori, jossa esiteltiin tekniikan alan tarjontaa Turun seudulla. Esittelijöitä oli Turun ammattikorkeakoulusta, Åbo Akademilta ja Turun yliopistosta. Turun yliopiston pisteellä esiteltiin biotekniikkaa, tietotekniikkaa ja elintarvikekehitystä.

Tapahtuman lopuksi oli järjestetty paneelikeskustelu siitä, miten tekniikan aloille saataisiin lisää hakijoita. Keskustelussa tuli esiin esimerkiksi tytöissä oleva potentiaali: tytöt pärjäävät koulussa luonnontieteellisissä aineissa erinomaisesti ja etenevät hyvin korkeakouluopinnoissaan.

Uudet diplomi-insinöörikoulutukset halutaan kiinnostaviksi myös tytöille

Tapahtuman teema, tyttöjen innostaminen teknisille aloille, on tärkeä myös Turun yliopistolle erityisesti uusien diplomi-insinöörikoulutusten markkinoinnissa.

– Olisi hyvä tuoda esiin tekniikan kentän monipuolisuus sekä aiheet ja työtehtävät, jotka kiinnostavat tyttöjä. Opintoihin on esimerkiksi integroitu liiketoimintaopintoja mm. esimiesosaamisesta ja markkinointiosaamisesta, mikä avaa opiskelijoille erilaisia työllistymisnäkymiä. Monia tyttöjä kiinnostavia teemoja ovat yksilö, yhteiskunta ja ympäristö. Onkin tärkeää painottaa, että tekniikan alalla pääsee ratkaisemaan laajasti yksilön ja yhteiskunnan ongelmia sekä jopa globaalin tason haasteita, kertoo Teknologiakampuksen koulutuspäällikkö Sari Stenvall-Virtanen.

– Yliopiston nykyiset tekniikan koulutukset tarjoavat kaikki hienoja mahdollisuuksia myös tytöille. Esimerkiksi biotekniikassa on mahdollisuus suuntautua elintarvikekehitykseen ja päästä mm. kehittämään terveyttä edistäviä elintarvikkeita tai sairauksien seulonnan ratkaisuja bioteknisten järjestelmien avulla. Myös tietotekniikan opinnot avaavat paljon mielenkiintoisia työmahdollisuuksia esimerkiksi yleisesti työelämän kehittämisessä ja vaikka tekoälyn hyödyntämisessä asiakaskokemusten parantamisessa, Stenvall-Virtanen sanoo.

Tapahtumaan osallistui toisen asteen opiskelijoiden lisäksi useita opinto-ohjaajia, jotka ovatkin tärkeässä asemassa tekniikan alojen markkinoinnissa sekä tyttöjen kannustamisessa aloille. Yliopiston uusiin diplomi-insinöörikoulutuksiin otetaan sisään sata opiskelijaa vuonna 2020. Yhteensä tekniikan diplomi-insinöörikoulutuksiin otetaan ensi vuonna 273 opiskelijaa.

Luotu 24.10.2019 | Muokattu 25.10.2019