Aboagorassa on sukellettu veteen monesta näkökulmasta – seuraa viimeisiä ohjelmanumeroita etänä

21.08.2020

Tiede- ja taidetapahtuma Aboagorassa on tällä viikolla uppouduttu veden maailmaan ja elämään, tutkittu veden olemusta ja pohdittu siihen liittyviä uskomuksia. Symposium järjestetään Sibelius-museossa sekä live-striimataan etätapahtumana verkossa koronaviruspandemian vuoksi.

aboagora-kuvituskuva

Symposiumin kaksi ensimmäistä päivää ovat olleet täynnä inspiroivia tapahtumia ja keskusteluja. Yhdysvaltalainen historioitsija Janet M. Davis (University of Texas at Austin) kertoi etäyhteyksien välityksellä haiden kulttuurihistoriasta, paikoin suoranaisesta sharkmaniasta. Paikan päällä Sibelius-museossa taas elokuvaohjaaja ja käsikirjoittaja Marko Röhr vei yleisön koskettavalle ja kauniille audio-visuaaliselle matkalle arktisiin vesiin.

Työpajoissa on syvennytty veteen tieteen ja taiteen menetelmillä: aiheita ovat olleet muun muassa Seilin saaren elämä, veden henget ja kolonialismi. Veden inspiroimaa musiikkia saatiin kuulla mezzosopraano Marika Kivisen sekä sopraano Lubena Novan ja The Water Project -trion esittämänä.

Tapahtuman viimeisenä päivänä arkkitehtuurin ja kaupunkisuunnittelun historian professori Carola Hein (TU Delft), arkkitehti ja tutkija Negar Sanaan Bensi (TU Delft) ja kaupunkisuunnittelija Jens Jorritsma paneutuivat siihen, miten vesi on palvellut, tukenut ja muokannut yhteiskuntia ja infrastruktuuria ihmiskunnan historiassa.

aboagora-kuvitus

Osallistu viimeisiin ohjelmanumeroihin

Perjantaina jäljellä on vielä ohjelmanumeroita, joihin voi osallistua etäyhteyksin: Åbo Akademin ja Turun yliopiston yhteistyönä toteutuvan tutkimusprofilaation The Sean interaktiivisessa työpajassa merellinen maisema saa muodon Lego-rakennelmassa. Sen avulla ja ympärillä eri alojen asiantuntijat keskustelevat siitä, miten ihmiset merta käyttävät ja mikä on Itämeren tulevaisuus.

Tapahtuma huipentuu iltapäivällä, kun kansainvälisesti palkittu israelilainen kirjailija David Grossman sekä kääntäjä ja uskontotieteilijä Natalie Lantz (Uppsala University) keskustelevat Grossmanin uudesta syyskuussa suomeksi ilmestyvästä romaanista “Med mig leker livet”. Keskustelun teemana on ”Stormy Waters: Secrets Inherited and the Creation of a Family”.

Tapahtumaa kuvittaa sarjakuvataiteilija ja kirjallisuudentutkia Maria Laakso.

Tule paikalle Sibelius-museoon tai seuraa Aboagoran viimeisen päivän ohjelmaa Zoomissa: https://utu.zoom.us/j/63378796477

Luotu 21.08.2020 | Muokattu 21.08.2020