Ahdistaako aineistonhallinta? Tarvitsetko opastusta ja neuvontaa datanhallintasuunnitelman teossa?

07.08.2019

Oletko tekemässä hakemusta Suomen Akatemian rahoitushakua varten ja tarvitset neuvoja datanhallintasuunnitelman (data management plan, DMP) tekoon? Turun yliopiston kirjasto neuvoo ja opastaa sinua monin eri tavoin syksyn aikana ympäri kampusta.

DMPTuuli-työpajoissa tutustutaan Tuuli-työkaluun, aineiston hallinnan keskeisiin asioihin Suomen Akatemian DMP-pohjan mukaisesti ja työstetään omaa aineistonhallintasuunnitelmaa. Työpajat järjestetään tietokoneluokissa, jossa tutkijat voivat yhdessä kirjaston, IT:n ja lakimiesyksikön asiantuntijoiden kanssa työstää aineistonhallintasuunnitelmaansa. Ota mukaan oman hakemuksesi tiedot, jotta voit aloittaa suunnitelman teon heti koulutuksessa!

Työpajoihin voivat osallistua kaikki Turun yliopiston tutkijat, jatko-opiskelijat ja henkilökuntaan kuuluvat. Opetuksen pääkieli on suomi, luonnontieteellisille aineille suunnattu työpaja pidetään kokonaan englanniksi.

DMP-työpajojen aikataulu syksyllä 2019

• Ihmistieteet (tarkoitettu pääasiallisesti historian, kulttuurintutkimuksen ja taideaineiden, kauppatieteiden, kasvatustieteiden, kielitieteiden, oikeustieteen ja yhteiskuntatieteiden tutkijoille.)
    Aika: Keskiviikko 11.9. klo 9-11
    Paikka: Paasikivi, Feeniks.
    Ilmoittautuminen 10.9. klo 12 mennessä: https://konsta.utu.fi/Default.aspx?tabid=88&tap=7839

Aineistonhallintasuunnitelmien kommentointia

Kirjasto kommentoi valmiita aineistonhallintasuunnitelmia sähköpostitse osoitteessa openutu@utu.fi. Saman osoitteen kautta saat aineistonhallintaan liittyviin pulmiin neuvontaa paitsi kirjaston, myös IT:n, lakimiesyksikön ja tutkimusedellytysten asiantuntijoilta sekä tietoturvavastaavalta.

HUOM! Aineistonhallintasuunnitelmat tulee lähettää kommentoitavaksi 18.9. mennessä. Määräajan jälkeen lähetettyjä suunnitelmia ei kommentoida.

DMP-klinikat

Henkilökohtaista DMP-klinikkaa varten tutkija voi varata tunnin ajan openutu@utu.fi –osoitteesta. Ennen DMP-klinikkaa tutkimussuunnitelma sekä DMP lähetetään 3 päivää aikaisemmin tutustuttavaksi samaan osoitteeseen. Klinikoissa ovat mukana kirjaston asiantuntijat, jotka konsultoivat tarvittaessa yliopiston muita asiantuntijoita.

Apua julkaisusuunnitelman teossa

Paitsi aineistonhallintasuunnitelmaa, Suomen Akatemia edellyttää rahoittamiltaan hankkeilta myös sitoutumista julkaisujen avoimeen saatavuuteen. Kirjastosta saa apua avointa saatavuutta tukevan julkaisusuunnitelman tekoon: lähetä julkaisusuunnitelmasi osoitteeseen openutu@utu.fi ja kirjasto tarkistaa lehtien avoimen julkaisemisen politiikat.

HUOM.! Julkaisusuunnitelmat pitää lähettää viimeistään 18.9. mennessä openutu@utu.fi -osoitteeseen.

Lisätietoja datanhallinnasta ja aineistonhallintasuunnitelmasta:

Luotu 07.08.2019 | Muokattu 13.08.2019