Äidinkielen oppiaineen 170-vuotista historiaa juhlistetaan näyttelyllä

08.01.2014

Turun kaupunginkirjaston pääkirjastossa on esillä äidinkielen oppiaineen historiaa esittelevä näyttely. Näyttelyyn on koottu oppikirjoja, opetusoppaita, vanhoja ylioppilaskokeita ja kaunokirjallisia teoksia.

Äidinkieli oppiaineena 170 vuotta -niminen näyttely käsittelee äidinkielen opetuksen ja sen tutkimuksen historiaa Agricolan ajasta nykypäivään. Näyttelyn ovat järjestäneet yhteistyönä Turun yliopisto ja Turun seudun äidinkielen opettajat ry.

Näyttelyssä äidinkielen opetuksen historiallisia aikakausia tarkastellaan oppikirjojen, opetusoppaiden, väitöskirjojen ja muiden tutkimusten avulla. Esillä näyttelyssä on myös vanhoja kielioppeja sekä kaunokirjallisia kaanoneja.

Opetuksen historiaa tarkastellaan peruskoulujen ja lukioiden lisäksi ammatillisen oppilaitosten sekä  suomi toisena tai vieraana kielenä -opetuksen kannalta. Myös ylioppilastutkinnon eri vaiheet ovat esillä näyttelyssä.

Äidinkieli oppimisen perusta

Näyttelyn järjestelyistä vastaava äidinkielen opetustiedettä kehittänyt professori emerita Katri Karasma kertoo näyttelyn soveltuvan erityisesti äidinkielen opetusryhmille ja opettajille. Hän uskoo näyttelyn tarjoavan virikkeitä myös kaikille muille aiheesta kiinnostuneille.

Äidinkielen oppiaineen merkitystä Karasma pitää todella tärkeänä.

– Äidinkieli on kouluopetuksen ankkuri ja tärkein oppiaine. Se on perusta myös muiden aineiden opiskelulle, Karasma toteaa.

Näyttelyn kiinnostavinta antia on Karasman mukaan ylioppilaiden vuonna 1821 Turun akatemian avajaisissa silloiselle rehtorille luovuttama adressi, jossa anotaan suomen kielen aseman parantamista koulutuksen, lainsäädännön ja viranomaiskäytön kielenä. Adressissa yliopistoon toivotaan ensimmäistä kertaa myös suomen kielen opettajan virkaa.

Näyttelyn avajaiset pidetään pääkirjaston Studiossa torstaina 9.1. klo 18–20. Avajaistilaisuudessa Karasma kertoo äidinkielen opetuksen historiasta ja poliittisen historian professori Timo Soikkanen Aleksanteri I:n ja Aleksanteri II:n kielipolitiikasta.

Näyttely on esillä tammikuun loppuun saakka Turun kaupunginkirjaston pääkirjaston uudisosan ala-aulassa. Näyttelyyn on vapaa pääsy.

Matilda Herjanto

Luotu 08.01.2014 | Muokattu 14.07.2021