Aivotutkija Minna Huotilainen sai Skepsis ry:n Sokrates-palkinnon

07.04.2016

Turun yliopiston Kliinisellä laitoksella tutkimusjohtajana toimiva Minna Huotilainen sai palkinnon aivotutkimuksen tulosten aktiivisesta ja innostavasta esittelystä julkisuudessa.

Skepsis ry on myöntänyt vuoden 2016 Sokrates-palkinnon dosentti Minna Huotilaiselle. Sokrates-palkinto myönnetään vuosittain taholle, joka on kunnostautunut rationaalisen ajattelun edistämisessä ja tieteellisen tiedon aseman parantamisessa.

Huotilainen työskentelee tällä hetkellä tutkimusjohtajana Turun yliopistossa, ja on tuotteliaan uran tehnyt aivotutkija, jonka erityisiä mielenkiinnon kohteita ovat aivojen stressinsietokyky, luovuus sekä musiikin vaikutus aivoihin.

Huotilainen palkitaan aivotutkimuksen tulosten aktiivisesta esittelemisestä julkisuudessa ja tieteen äänen tuomisesta sosiaaliseen mediaan.

Erityisesti työelämää koskevassa keskustelussa liikkuu paljon epätieteellisiä väittämiä aivoista ja niiden toimintakyvystä. Kun työ on kiireistä ja kaoottista, ihmiset tukeutuvat erilaisiin oppeihin luovuuden parantamiseksi tai jaksamisen lisäämiseksi. Huotilainen on tuonut keskusteluun tieteelliseen tutkimukseen perustuvia näkökulmia.

– Minna Huotilainen on esimerkillinen tutkija yhteiskunnallisen vaikuttamisen saralla, sanoo Skepsis ry:n varapuheenjohtaja Tiina Raevaara.

Huotilainen on aktiivinen keskustelija sosiaalisessa mediassa ja antoisa haastateltava eri medioille.

– Hän puhuu aiheestaan ymmärrettävästi ja innostuneesti, niin että jokainen kuulija voi nauttia tieteen aikaansaannoksista.

Palkinto jaettiin keskiviikkona 6. huhtikuuta 2016 Helsingissä. Vuonna 2015 Sokrates-palkinnon sai Tiede-lehti.

EH

Luotu 07.04.2016 | Muokattu 07.04.2016