Aivotutkimuksen ja roolipelin tuominen romaaniin toi Jarkko Laine -palkinnon

21.05.2013

Turkulainen Jaakko Yli-Juonikas on voittanut tämänvuotisen Jarkko Laine –palkinnon teoksellaan Neuroromaani.

​Palkintoraadin mukaan Neuromaani yhdistää aivotutkimuksen ja roolipelit vuorovaikutteiseen postmoderniin romaanikerrontaan. Teosta kuvataan tinkimättömästi ja kunnianhimoisesti tehdyksi kaunokirjalliseksi avantgardeksi, joka on samalla hulvantonta ajanvietekirjallisuutta täynnä outoa, hämärää ja absurdia huumoria.

Loimaalla syntynyt Yli-Juonikas opiskeli Turun yliopistossa  kirjallisuustieteitä ja valmistui filosofian maisteriksi 2001. Häneltä on ennen Neuromaania julkaistu Sammakon kustantamana Uudet uhkakuvat vuonna 2003 sekä Otavan kustantamana Valvoja vuonna 20009 ja Uneksija vuonna 2011.

Jarkko Laine –palkinnon voittaja valitaan kahdelta edeltävältä vuodelta julkaistujen kotimaisten kaunokirjallisten teosten joukosta.  Nuori palkinto jaettiin nyt vasta toista kertaa. 10 000 euron suuruisen palkinnon rahoittavat Haavikko-säätiö, Otava, Otavamedia, Turun kaupunki, Turun yliopisto ja WSOY.

Erja Hyytiäinen

Luotu 21.05.2013 | Muokattu 23.05.2013