Akatemian kärkihankerahoituksella edistetään tutkimustulosten hyödyntämistä

30.09.2016

Turun yliopiston viidelle tutkimushankkeelle on myönnetty Suomen Akatemian Tutkimuksella eteenpäin -kärkihankerahoitus.

​Kärkihankerahoitus on hallitusohjelmassa Suomen Akatemian kautta jaettavaksi osoitettu rahoitusmuoto, jolla vahvistetaan tutkimuksen laatua ja vaikuttavuutta sekä edistetään tutkijoiden aktiivista yhteistyötä tutkimuksen hyödyntäjien kanssa.

Noin 300 000 euron rahoitus myönnettiin hankkeille kaksivuotiselle kaudelle 1.10.2016 alkaen. Turun yliopistosta rahoituksen saivat:

• Elo-Uhlgren, Laura: metaproteomiikasta yksilöityyn hoitoon
  • Hannula-Sormunen, Minna: maailma matemaattisin silmin
  • Kotakorpi, Kaisa: menetelmien kehittäminen veronkierron vähentämiseksi
  • Metsä-Ketelä, Mikko: kallisarvoisten kemikaalien tuotto metaboliateiden muokkauksen avulla
  • Nummenmaa, Lauri: lihomisen keskushermostolliset riskitekijät.

Haussa menestyivät hakemukset, joissa idea tutkimuksen tuotosten hyödyntämisestä oli uusi, innostava ja innovatiivinen. Rahoitetut hankkeet edistävät monipuolisesti tutkimustulosten hyödyntämistä.

>> Suomen Akatemian kärkihankerahoitus

TK