Akatemian pääjohtaja Mannila: Tieto siirtyy parhaiten kävelemällä

01.03.2013

​Turun yliopiston 93. vuosijuhla vietettiin Turun akatemiatalolla 28.2.

Rehtori Kalervo Väänänen pohti vuosijuhlan tervetuliaispuheessaan sivistysyliopiston perusteita. Hän painotti opetuksen, tutkimuksen ja julkaisemisen vapautta sekä yliopiston tavoitetta olla kriittinen ja puolueeton tiedon tuottaja.

– Olemme myös aidosti monialainen ja moniarvoinen tiedeyhteisö. Jokaista seitsemää tiedekuntaamme tarvitaan ja jokainen niistä on yhtä tärkeä muodostamaan tämä tiedon, opetuksen ja sivistyksen yhteisö, Väänänen sanoi.

Tohtorikoulutettavien monipuolinen osaaminen varmistetaan opetustehtävillä

Vuosijuhlan juhlapuheen piti Suomen Akatemian pääjohtaja Heikki Mannila. Hän tarkasteli puheessaan tutkimuksen, koulutuksen ja oppimisen merkitystä yliopistojen toiminnassa.

– Tutkimuksen ja koulutuksen kiinteä yhteys parantaa kummankin toiminnon laatua. Kun tutkija joutuu opettamaan, kertomaan tutkimuksestaan muille, selkiyttää se samalla myös hänen omaa ajatteluaan, Mannila totesi.

Hänen mukaansa merkittävin yliopistojen anti ja samalla vaikutuskanava yhteiskuntaan ovat osaavat ihmiset. Tämä osaaminen saavutetaan vain tuoreeseen tutkimukseen perustuvalla koulutuksella.

– Voidaankin sanoa, että tieto siirtyy parhaiten kävelemällä – kun koulutetut asiantuntijat siirtyvät yliopistoista yhteiskuntaan.

Suomessa valmistuu vuosittain 1600 tohtoria. Yliopistoissa työskentelee noin 2700 professoria ja 10 000 tohtoritasoista opettajaa. Suuri osa valmistuvista tohtoreista sijoittuu töihin muualle kuin yliopistoihin.

– Asiantuntijatehtävät sekä yliopistoissa että muualla yhteiskunnassa vaativat monipuolista osaamista. Tämä osaaminen voidaan parhaiten saavuttaa tutkijakoulutukseen liitettävillä opetustehtävillä.

Juhlassa julkistettiin Vuoden alumni ja jaettiin neljätoista muistomitalia

Vuosijuhlassa julkistettiin Turun yliopiston Vuoden alumnin valinta. Tunnustuksen sai Turun kaupungin matkailutoimisto Turku Touringin kongressiyksikön päällikkönä työskentelevä Sari Ruusumo.

Juhlassa jaettiin lisäksi yliopiston muistomitalit seuraaville Turun yliopiston professori emeritoille ja emerituksille: Harri Andersson, Lars Björne, Peter Dean, Irmeli Helin, Antti Jokela, Jyrki Kauppinen, Pekka Niemi, Hannu Nurmi, Seppo Pyrhönen, Raimo Salokangas, Olli Simell, Marketta Sundman, Jorma Tenovuo ja Keijo Virtanen.

Vuosijuhlan musiikista vastasi Collegium Musicum Turku Ensemble

Rehtori Kalervo Väänänen