Akatemiaprofessori Hannu Salmelle Alfred Kordelinin palkinto

06.11.2018

Alfred Kordelinin säätiö on myöntänyt neljä 30 000 euron palkintoa. Akatemiaprofessori Hannu Salmen lisäksi säätiö palkitsi kirjailija Riina Katajavuoren, taiteilijaryhmä IC-98:n sekä Suomi-koulujen tuki ry:n. Palkinto myönnetään henkilölle tai yhteisölle, joka on työssään merkittävällä tavalla toiminut suomalaisen sivistyksen puolesta.

​Akatemiaprofessori Hannu Salmi on tutkija, kirjoittaja ja kulttuurivaikuttaja, joka on tutkinut laaja-alaisesti eri ilmiöitä. Hän on uranuurtaja kotimaisen audiovisuaalisen kulttuurin historian tutkijana ja on muutenkin ansioitunut populaari- ja mediakulttuurin historian selvittäjänä. Salmi on myös kirjoittanut tekniikan historian kuriositeeteista, kuten junista ja elokuvista, joista on myöhemmin tullut keskeisiä elementtejä länsimaisessa todellisuudessa.

Omimmalla alueellaan Salmi on käsitellessään 1800-luvun varhaisia mediailmiöitä kuten Niccolo Paganinia tai silloisia vastavirtaan kuuluneita ajattelijoita kuten Richard Wagneria, jota hän on myös tarkastellut vuonna 1993 valmistuneessa väitöskirjassaan.

Salmi on tutkinut myös abstraktimpia ilmiöitä kuten tilan, liikkeen ja eriaikaisuuden historiaa. Hän on tuonut esiin kulttuurin arkipäiväisiltä näyttäviä ilmiöitä, ajattelutapojen, mielenmaisemien ja tunteiden historiaa.

Hannu Salmelle myönnettiin tiistaina 6.11. arvostettu Alfred Kordelinin palkinto, jonka suuruus on 30 000 euroa.

– Salmi analysoi oivaltavasti kulttuurin eri osa-alueiden ja yhteiskunnallisten ilmiöiden keskinäisiä suhteita. Lähteinään Salmi käyttää luovasti kaunokirjallista ja visuaalista aineistoa kirjallisen materiaalin ohella. Salmi on valistanut kiitettävästi kotimaista lukijakuntaa suomenkielisillä tutkimuksillaan ja tietokirjoillaan, mutta hän on julkaissut merkittäviä teoksia myös saksaksi ja englanniksi, palkinnon perusteluissa sanotaan.

Vuodesta 1997 Turun yliopiston kulttuurihistorian oppiaineessa työskennellyt Salmi on myös aktiivinen yhteiskunnallinen keskustelija. Hänen asiantuntemustaan käytetään tiedotusvälineissä usein erityisesti nykykulttuurin ilmiöitä käsiteltäessä. Tällä hetkellä Salmi työskentelee akatemiaprofessorina kaudella 2017–2021.

Tutkijalle itselleen palkinto tuli positiivisena yllätyksenä.

– Olen vieläkin häkeltynyt tästä poikkeuksellisesta tunnustuksesta! On erityisen hienoa saada se Alfred Kordelinin säätiöltä, jonka perustamisesta tulee tänä vuonna kuluneeksi 100 vuotta, Salmi sanoo.

Alfred Kordelinin palkinto myönnettiin professori Salmen lisäksi kirjailija Riina Katajavuorelle, taiteilijaryhmä IC-98:lle sekä Suomi-koulujen tuki ry:lle.

Alfred Kordelinin säätiö on jakanut apurahoja keskeytyksettä vuodesta 1920 lähtien. Tänä toimintavuonna säätiö jakaa yhteensä viisi miljoonaa euroa apurahoina ja palkintoina. Säätiön seuraava apurahahaku järjestetään tammikuussa 2019.

HK
Kuva: Hanna Oksanen