Akatemiaprofessori Johanna Ivaskalle huomattava tunnustus Euroopan molekyylibiologian järjestöltä

21.05.2015

Johanna Ivaska on valittu arvostetun Euroopan molekyylibiologian järjestön jäseneksi ainoana suomalaistutkijana tänä vuonna.

​The European Molecular Biology Organization (EMBO) on valinnut akatemiaprofessori Johanna Ivaskan jäsenekseen. Järjestö valitsee vuosittain uusia jäseniä tieteellisten ansioiden perusteella. Nyt valitut 58 bioalan huippututkijaa edustavat 19 eri maata, ja Ivaska on ainoa Suomesta tänä vuonna valittu tutkija.

Ivaska tutkii syövän etäpesäkkeiden syntymiseen liittyviä muutoksia soluissa. Integriinit ovat tärkeimpiä ihmisen soluntarttumisreseptoreja, jotka säätelevät solujen jakautumista ja liikkumista kudoksessa. Tarttumisominaisuuksien muutokset ovat keskeinen tekijä syövän etäpesäkkeiden synnyssä.  Tutkimuksen tavoitteena on saada perustavanlaatuisesti uudenlainen käsitys integriinien toiminnasta syöpäsoluissa ja tuottaa kuvaus integriinireseptorien toiminnasta ja viestintäketjuista.

Johanna Ivaska on ansioitunut tutkija kansainvälisesti. Hän on muun muassa saanut kahdesti Euroopan tutkimusneuvoston ERC:n erittäin kilpaillun tutkimusrahoituksen. EMBO valitsi Ivaskan vuonna 2006 nuorten huippututkijoiden eliittiin. Ivaska on saanut useita arvostettuja kansainvälisiä ja kansallisia tunnustuspalkintoja, kuten nuoren tutkijan pohjoismaisen Anders Jahre -palkinnon vuonna 2011.

EMBO:n jäsenistössä on ennestään vain 21 suomalaistutkijaa. Järjestö muun muassa edistää kansainvälistä yhteistyötä ja tutkimuksen kehitystä biotieteissä rahoittamalla tutkijoiden liikkuvuutta. Turun yliopistosta järjestössä toimii jäsenenä myös professori Sirpa Jalkanen.

TK
Kuva: Hanna Oksanen