Aktia Pankki lahjoittaa Turun yliopistolle

23.03.2017

Aktia Pankki lahjoittaa 500 000 euroa toiminta-alueensa yliopistoille ja korkeakouluille. Aktian lahjoitukset suunnataan kauppatieteiden, oikeustieteen sekä tekniikan alan koulutukseen ja tutkimukseen.

​‒ Aktia haluaa lahjoituksen avulla myötävaikuttaa kansainvälisesti kilpailukykyisen ja korkealaatuisen koulutuksen ja tutkimuksen jatkuvaan kehitykseen Suomessa. Tieteen ja tiedon korkea taso edistää kansantalouden kasvua, työllisyyttä ja hyvinvointia. On tärkeää vaalia monipuolista ja laajaa osaamista, jotta voimme myös tulevaisuudessa taata kansainvälisen kilpailukyvyn ja uusien innovaatioiden syntymisen maassamme, toteaa Aktian toimitusjohtaja Martin Backman.

Aktia tukee rahallisesti yhteensä kahdeksaa suomalaista yliopistoa ja korkeakoulua. Lahjoituksen saavat Aalto-yliopisto, Helsingin yliopisto, Oulun yliopisto, Svenska Handelshögskolan, Tampereen yliopisto, Turun yliopisto, Vaasan yliopisto ja Åbo Akademi. Turun yliopistolle Aktia lahjoittaa 25 000 euroa.

‒ Lahjoituksella tuemme toiminta-alueellamme toimivia yliopistoja ja korkeakouluja. Haluamme turvata yliopistojen alueellisen elinvoimaisuuden myös tulevaisuudessa. Aktia haluaa lahjoituksella myös osoittaa sitoutumistaan tulevaisuuteen ja tukea kansainvälisestikin korkeasti arvostettua suomalaista koulutusjärjestelmää, Backman jatkaa.

Valtio on varautunut pääomittamaan suomalaisten yliopistojen ensi kesäkuun loppuun mennessä keräämää pääomaa jopa kolminkertaisella summalla. Pääomittamiseen varattu summa on yhteensä 150 miljoonaa euroa. Turun yliopiston varainhankinnassa kerätään lahjoituksia yksityishenkilöiltä sekä yrityksiltä ja yhteisöiltä. Lahjoitetuilla varoilla tuetaan yliopiston toimintaa ja tavoitteita. Yli 10 000 euron lahjoituksen voi kohdentaa tietylle Turun yliopiston koulutusalalle. www.utu.fi/lahjoita

Luotu 23.03.2017 | Muokattu 23.03.2017