Alumni Keynote Speaker Nette Narvanmaa: Tehkää asioita, jotka voivat ensin tuntua vaikeilta

19.12.2017

Turun kauppakorkeakoulusta vuonna 2012 valmistunut KTM Nette Narvanmaa kävi puhumassa Alumni Keynote Speakers -luentosarjassa kauppakorkeakoulun opiskelijoille. Hiltillä IT Demand Manager / User Group Ambassadorina työskentelevä Narvanmaa valotti erityisesti sitä, millaista ulkomailla on työskennellä.

​Opiskelijat esittivät Nette Narvanmaalle kysymyksiä liittyen muun muassa työ- ja harjoittelupaikan ulkomailta löytämiseen sekä kieliopintoihin liittyen. Narvanmaa kertoi omien kokemuksiensa ohella myös omasta työnantajastaan. Hilti on liechtensteinilainen perheyritys.

​Tietojärjestelmätiedettä pääaineenaan opiskellut Narvanmaa päätyi Hiltille töihin tartuttuaan vuonna 2011 mahdollisuuteen osallistua Hiltin trainee-ohjelmaan. Nykyään Narvanmaa työskentelee Hiltillä IT Demand Managerina / User Group Ambassadorina, ja vastaa myyntityöntekijöiden myyntiportfolioista.

‒ Hiltillä on 9 000 myyjää eri puolilla maailmaa. Työhöni it:n ja bisneksen välissä kuuluu paljon muutosjohtamista, hän sanoo.

Kuusi vuotta ulkomailla työskennellyt Narvanmaa halusi omalla Alumni Keynote Speakers -luennollaan kertoa siitä mitä itse on tuona aikana oppinut.

‒ Toivon, että asiat joita kerron, voivat auttaa teitä päättämään, mihin suuntaan haluatte mennä. Nyt kun olen täyttänyt työkalupakkiani muutaman vuoden ajan, voin sanoa, että olen työelämässä oppinut yhtä ja toista sellaista, mitä opinnoissa ei vielä oppinut.

Narvanmaa nosti luennollaan esille sekä kansainvälisyyteen että yleisesti työelämään liittyviä asioita.

‒ Työskentelen hyvin monikulttuurisessa ympäristössä, jossa ei ole yhtä maan tapaa toimia. Aluksi pidin hankalana sitä, että ihmiset hoitavat asioita aivan eri tavoilla. Suomessakin olin toki jo tämän huomannut, mutta kun menin Sveitsiin, tämä oli yksi ensimmäisistä asioista, joka iski vasten kasvoja. Suomalainen tapa toimia on tehdä se, mitä luvataan, mutta kaikki eivät toimi niin. Tähän kuitenkin tottuu, ja nyt tiedän, että moni erilainen työskentelytapa voi tuoda hyvän lopputuloksen. Työkavereiden kulttuureihin tutustuminen on kivaa ja se edesauttaa yhdessä työskentelyä.

Narvanmaa totesi, että suomalaisilla on maailmalla hyvä maine ja arvostus.

‒ Olemme esimerkiksi hyvin itsenäisiä moniin keskieurooppalaisiin verrattuna. Itseään pitää kuitenkin myös osata markkinoida ja kehua ja muistaa kertoa onnistumisista. Töissä pitää myös osata sanoa, mitä haluaa ja miksi sen ansaitsee. Itselleni myös se oli yllätys, että suhteilla ja verkostoilla on merkitystä kaikkialla ‒ olin pitänyt sitä jostain syystä suomalaisena ilmiönä.

Kielitaidon osalta Narvanmaa korosti syvällisen taidon merkitystä, kun puhutaan vieraasta kielestä työkielenä.

‒ Itse opiskelin alkeet monesta kielestä. Vaikka se on mukavaa arkielämässä, töissä alkeilla ei pärjää. Itselläni meni pari vuotta saada saksan kieli siihen kuntoon, että saatoin alkaa käyttää sitä töissä. Jos haluaa ulkomaille töihin, kannattaa opetella puhumaan paria kieltä kunnolla. Hyvälläkin englannin kielellä pärjää oikein hyvin, mutta kun puhuu erinomaista englantia, on se kilpailuetu. Yleisesti suomalaisten englannin kielen taito on erinomainen muihin verrattuna.

Ulkomaille töihin tai harjoitteluun lähtemistä Nette Narvanmaa suosittelee vahvasti, mikäli ajatus yhtään kiinnostaa.

‒ Se on vain hyvä merkki, jos vähän pelottaa. Hyppy tuntemattomaan voi tuoda uusia, ennalta-arvaamattomia mahdollisuuksia. Tehkää asioita, jotka voivat ensin tuntua vaikeilta, se kehittää eniten. Itse olen huomannut, että esimerkiksi projekteissa oppiminen tapahtuu aina sen jälkeen, kun on tuntunut siltä, että en ymmärrä ja asiat eivät etene. Voittajafiilis vaatii joka kerta sen, että tekee jotain uutta.

Alumni Keynote Speakers on vuosittainen luentosarja, jolla Turun kauppakorkeakoulusta valmistuneet kertovat omasta työstään sekä ura- ja opintopolustaan nykyisille opiskelijoille. Luentosarjaa on järjestetty vuodesta 2012 lähtien, ja sen toteuttavat yhteistyössä alumnit, kauppakorkeakoulu ja ainekerhot.

>> Lue lisää luentosarjasta ja ilmoittaudu mukaan puhujaksi!

Luotu 19.12.2017 | Muokattu 19.12.2017