Alumnipäivä kokosi kauppakorkeakoulun kasvatit vastuullisuusteeman ympärille

14.10.2014

Viidettätoista kertaa järjestetty alumnipäivä kokosi lauantaina 11.10. kauppakorkeakoululle lähes kolmesataa alumnia. Päivän teemana oli vastuullisuus ja johtaminen. Jo perinteeksi muodostunut alumnipäivä on osoittautunut oivaksi foorumiksi koota kaikki kauppakorkeakoulusta valmistuneet, mukaan lukien eMBA:n suorittaneet, sekä entinen ja nykyinen henkilökunta yhteen.

Kauppakorkeakoulun johtaja, professori Markus Granlund käsitteli avauspuheenvuorossaan koulun ajankohtaisia kuulumisia ja kertoi uudistuneesta alumnitoiminnasta sekä sen tärkeästä roolista kauppakorkeakoulun toiminnassa niin kansallisesti kuin kansainvälisestikin. Granlund muistutti, miten tärkeää on, että kauppakorkeakoulusta sen olemassolon aikana lähes 11 000 valmistunutta saataisiin rekisteröidyiksi osaksi kauppakorkeakouluun perusteilla olevaa alumnirekisteriä. Rekisteröityneet alumnit saavat sähköisen uutiskirjeen muodossa koulun kuulumisia, tutkimukseen ja opetukseen liittyviä uutisia sekä tapahtumakutsuja.

Tilaisuuden keynote-puhujat Mika Hentunen (ulkomaantoimittaja, Yle Uutiset), Antti Haapalinna (lääketutkimuksen johtaja, T&TK, Orion Oyj, Orion Pharma) ja Jan Hultin (toimitusjohtaja, HeartBrain Oy) käsittelivät puheenvuoroissaan päivän teemaa.

Paneelikeskusteluosuudessa yleisö pääsi osalliseksi, kun keskustelua jatkettiin aiheesta " Vastuullisuus johtamisessa - Valinnat oikean ja väärän välillä". Panelistit Hanna Kalliomäki (Manager, Sustainability Communications and Reporting, Metsä Group), Riitta Hemmi (konsuli, Suomen pääkonsulaatti, Pietari), Mika Hentunen ja Heidi Tuominen (rahoitusjohtaja, Aktia Pankki Oyj) ottivat kantaa asiantuntevasti ja monipuolisesti kukin oman alansa perspektiivistä päivän agendaan. Yleisö lähti hyvin mukaan keskusteluun, joka jatkui vielä illallisellakin. Paneelikeskustelua johti ansiokkaasti Riku Santala (Partner, General Manager Middle East, BearingPoint).

Teksti: Terhikki Saari
Kuvat: Timo Oksanen

Keynote-puhujat ja panelistit. Vasemmalta Hanna Kalliomäki, päivän puheenjohtaja Kirsi Leväpelto ja Heidi Tuominen. Takarivissä vasemmalta Riku Santala, Jan Hultin, Riitta Hemmi, Mika Hentunen ja Antti Haapalinna.

Kauppakorkeakoulun johtaja Markus Granlund toivotti alumnit sydämellisesti tervetulleiksi kauppakorkeakoululle. Granlund kertoi koulun ajankohtaisista kuulumisista sekä uudistuneesta alumnitoiminnasta ja alumnien osallistumisesta kauppakorkeakoulun toimintaan arjessa.

Mika Hentunen puhui yleisölle suurten uutistapahtumien raportoinnista; vapauksista ja vastuista, korostaen muun muassa asiantuntijaverkostojen merkityksestä omassa reportterin työssään. Hentusen puheenvuoro herätti yleisössä muistikuvia erityisesti 9/11-uutisointiin liittyen.

Antti Haapalinna käsitteli vastuullisuutta lääketutkimuksessa ja -tuotekehityksessä. Haapalinna korosti, että vastuullisuus edellyttää yrityskansalaisuutta ja vastuuta liiketoiminnassa muun muassa talouskasvun, ympäristön, turvallisuuden ja henkilöstön hyvinvoinnin osalta.

Tauolta palattaessa Hultinin "Sinfonia Piccolo neljälle ajatukselle" väritti päivän teemaa mielenkiintoisesti. Hultin puhui yleisölle johtamisesta taiteilija- ja asiantuntijaympäristössä ja korosti intohimoa, läsnäoloa ja lujaa otetta. Hänen puheenvuorossaan korostui johtajan rooli yksilöiden vahvistajana.

‒Silkkihansikkaat antavat henkilölle arvon ihmisenä ja työntekijänä, Hultin sanoi.

Luotu 14.10.2014 | Muokattu 27.07.2021