Amazonian kasvien tunnistaminen siirtyy nettiaikaan

30.08.2016

Turun yliopiston Amazon-tutkimusryhmä on julkaissut verkossa oppaan, jonka avulla niin maallikot kuin asiantuntijatkin voivat tunnistaa Amazonian saniaisia. Opas helpottaa tiedonkeruuta muun muassa sademetsien suojelun suunnittelun tueksi.

​Koska Amazonian kasvilajisto on huonosti tunnettu, kaikista maastossa tavatuista lajeista kerätään näytteet. Näytteiden perusteella lajintunnistus voidaan myöhemmin tarkistaa vertaamalla aineistoa kasvimuseoissa olevaan aineistoon. Kuvassa Gabriela Zuquim ja Kalle Ruokolainen prässäävät päivän aikana kerättyjä kasveja sanomalehtien väliin.

​Turun yliopiston Amazon-tutkijat ovat osoittaneet, että saniaisia voidaan käyttää eri metsätyyppien tunnistamiseen. Pitkien sademetsään suuntautuvien tutkimusmatkojensa ansiosta he tuntevat Amazonian lajistoa poikkeuksellisen hyvin. Nyt he ovat luoneet työkalun, jolla Amazonian saniaisia voivat tunnistaa muutkin. Kyseessä on interaktiivinen opas, jota kuka tahansa voi käyttää verkkoselaimen avulla.

– Olemme tutkineet Amazonian sademetsien ekologiaa jo pitkään, ja huomanneet että saniaiset voivat antaa sellaista tietoa, joka on tärkeää muun muassa luonnonsuojeluverkoston suunnittelua varten, hankkeen vastuullinen johtaja Hanna Tuomisto kertoo.

Tähän asti ongelmana on ollut, että vain saniaisiin erikoistunut asiantuntija on kyennyt tunnistamaan saniaislajeja, koska yhtään koko Amazonian kattavaa määritysopasta ei ole ollut olemassa.

– Nyt tilanne muuttuu. Toivomme, että oppaamme innostaa ihmisiä keräämään enemmän tietoa Amazonian kasveista. Tämä lisäisi yleistä ymmärrystä sademetsäalueesta, joka on vielä kovin huonosti tunnettu, Tuomisto sanoo.

– Olemme yrittäneet tehdä oppaasta niin helppokäyttöisen kuin mahdollista. Kaikki sen osat on kuvitettu, joten käyttäjä voi yksinkertaisesti verrata näytettään kuviin. Opas sisältää yli 5000 valokuvaa ja piirrosta. Koska saniaisopas on verkossa, voimme päivittää sitä koska tahansa, ja korjattu versio on heti käytettävissä, sanoo tutkijatohtori Gabriela Zuquim, joka suunnitteli verkko-oppaan käytännön ratkaisut.

– Oppaan runkona on lista kasvin ominaisuuksia koskevia kysymyksiä. Käyttäjä voi vastata kysymyksiin siinä järjestyksessä kuin itse haluaa. Jos jokin kysymys tuntuu vaikealta, sen voi jättää väliin ja vastata helpompaan, São Paulon kasvitieteellisen instituutin tutkija Jefferson Prado lisää.

Oppaan tekijät kuvasivat hiljattain kolme tieteelle uutta Metaxya-suvun saniaislajia, ja ne ovat jo oppaassa mukana.

– Amazoniasta löytyy jatkuvasti tieteelle uusia lajeja. Tällä hetkellä oppaamme sisältää noin 250 lajia, mutta lisäämme niitä vähitellen. Tässä vaiheessa jouduimme jättämään lukuisia lajeja pois, koska niillä ei ole vielä nimeä ollenkaan tai niiden oikea nimi ei ole selvillä, Tuomisto kertoo.

Saniaisopas on kansainvälinen yhteishanke, johon osallistui tutkijoita Suomesta, Brasiliasta ja Perusta. Opasta on testattu ja paranneltu työpajoissa, joita järjestettiin Yhdysvalloissa, Perussa ja Brasiliassa. Hankkeen on rahoittanut Suomen Akatemia.

>> Saniaisopas

Pieniin jokiin ja järviin ei laivalla pääse, mutta kanootilla pääsee. Kuvassa haetaan tutkimuskohdetta paikallisilta lainatun kanootin kyydissä.

JV
Kuvat: Hanna Tuomisto