André Souranderille Maud Kuistilan palkinto

12.01.2018

Turun yliopiston lastenpsykiatrian professori André Souranderille myönnettiin vuoden 2018 Maud Kuistilan palkinto. Palkinnon suuruus on 20 000 euroa ja se jaetaan lääketieteen alan ansioituneelle tutkijoiden kouluttajalle.

Maud Kuistilan Säätiön tieteellinen neuvottelukunta toteaa perusteluissaan, että Sourander on tieteellisesti maamme tuotteliain lastenpsykiatrian tutkija. Hän on julkaissut 250 tieteellistä alkuperäisjulkaisua ja ohjannut 18 väitöskirjaa.

– Souranderin tutkimustyö on poikkeuksellisen laaja-alaista. Hän johtaa laajoja väestökohorttitutkimuksia, joissa selvitetään lapsuuden riskitekijöitä aikuisiän mielenterveysongelmille, rikollisuudelle, itsemurhille ja syrjäytymiselle.

Esimerkiksi Finnish Prenatal Study -tutkimuskokonaisuudessa selvitetään raskausajan biologisten ja ympäristötekijöiden yhteyttä keskeisiin neuropsykiatrisiin häiriöihin. Sourander on myös kehittänyt etähoitona annettavan perhevalmennusohjelman alle kouluikäisten lasten käytöshäiriöiden hoitoon. Ohjelmaa otetaan tällä hetkellä käyttöön eri puolilla Suomea.

Souranderin mukaan kiinnostus lastenpsykiatrisiin häiriöihin on lisääntynyt maailmanlaajuisesti.

– Aikuisiän keskeisten psykiatrisen ongelmien alkuvaihe on usein jo lapsuudessa. Tämän vuoksi varhainen puuttuminen mielenterveysongelmiin ja niiden ennalta ehkäisy ovat erittäin tärkeitä. Suomessa neuvolat ja kouluterveydenhuollot antavat poikkeuksellisen mahdollisuuden löytää lapsia ja nuoria, joilla on mielenterveysongelmien riski, hän kertoo.

Maud Kuistilan palkinnon tarkoituksena on korostaa tutkijoiden kouluttajien merkitystä korkeatasoisen lääketieteellisen tutkimusperinteen säilyttämiselle ja edistämiselle Suomessa. Palkinto jaetaan Lääkäri 2018 -tapahtuman yhteydessä.

TJ
Kuva: Hanna Oksanen