Antiikin ajan muistikeinot auttavat puheen pitämisessä

07.03.2013

Taidehistorian professori Altti Kuusamo johdatti Studia Generalia -luentosarjan kuulijat näkymättömien muistirakennusten uumeniin.

​Turun yliopistolla käynnistyi maanantaina 4. maaliskuuta 2013 taidehistorian kaikille avoin luentosarja Ars memorativa, joka käsittelee muistin ja taiteen suhdetta. Luentosarjan avanneen professori Altti Kuusamon mukaan visuaaliset muistijärjestelmät ylläpitävät yhteisöjen jatkuvuutta ja yhteistä muistia.

– Kuvat säilyvät muistissa vahvemmin kuin sanat. Visuaalisten järjestelmien avulla voidaan jäsentää kokonaisia maailmankuvia, jotka sanallisella tasolla jäisivät hyvin abstrakteiksi. Kirkkotaide on tästä hyvä esimerkki, Kuusamo kertoi.

Antiikin aikana visuaalisista muistijärjestelmistä kehitettiin retoriikan apukeino, jonka avulla kyettiin palauttamaan mieleen pitkiä ja monimutkaisiakin puheita. Tekniikka on edelleen käyttökelpoinen ja tehokas, mutta se vaatii harjoittelua.

– Puhuja visualisoi etukäteen mieleensä esimerkiksi kuvitteellisen rakennuksen, jonka huoneissa hän liikkuu tiettyä reittiä. Puheen edetessä puhuja etenee samalla muistirakennuksessaan, jonka yksityiskohtiin hän on liittänyt puheen osia. Puheessa esille tulevan meriteeman voisi kytkeä vaikkapa seinällä roikkuvaan ankkuriin, Kuusamo selitti.

Kuusamo pohti myös taidehistorian sisäistä muistia ja sen kehitystä.  Restauroinnin nykytekniikat voivat hänen mukaansa luoda taideteokseen uusia muistikerroksia vanhojen lomaan.

– Luonnontieteelliset menetelmät virkistävät taiteen muistia paljastamalla teoksista jotain uutta tai unohtunutta, Kuusamo totesi.

Luentoja taiteen pitkästä, pätkivästä muistista

Ars memorativa -luentosarja jatkuu kevään mittaan taidehistorian asiantuntijoiden johdolla Sirkkalan kasarmin Janus-salissa (Kaivokatu 12, rakennus T53 kampuskartalla). Luennot pidetään maanantaisin klo 16.00.

11.3. Dosentti Liisa Lindgren: Eduskunnan puhemiesmuotokuvat ja kokoelman tradition rakentaminen

18.3. Dosentti Johanna Vakkari: Piirtäminen muistin välineenä: J. J. Tikkasen arkisto muistipankkina

25.3. Professor Lars Berggren: Porthan och Brahe i Åbo – nationalism och språklig balansgång

8.4. Dosentti Harri Kalha: Protosurrealismi ja taidehistorian pätkivä muisti