Apulaiskaupunginjohtaja Ritva Viljanen Turun yliopiston hallitukseen

12.06.2014

Yliopistokollegio on valinnut Turun yliopiston hallituksen uudeksi yliopistoyhteisön ulkopuoliseksi jäseneksi apulaiskaupunginjohtaja, OTK, VTM Ritva Viljasen.

Ritva Viljanen (s. 1958) on suorittanut Turun yliopistossa oikeustieteen kandidaatin ja valtiotieteen maisterin tutkinnot. Hän on toiminut Helsingin kaupungin sivistys- ja henkilöstötoimen apulaiskaupunginjohtajana vuodesta 2012. Aiemmin Viljanen on toiminut muun muassa sisäasiainministeriön kansliapäällikkönä ja väestörekisterikeskuksen ylijohtajana.

Yliopiston hallitukseen kuuluu kymmenen henkilöä. Yliopistoyhteisön ulkopuolisina jäseninä hallituksessa ovat Viljasen lisäksi toimitusjohtaja Matti Rihko (hallituksen puheenjohtaja), valtiotieteiden tohtori Cay Sévon ja  Tampereen teknillisen yliopiston professori Jaakko Astola. Yliopistoyhteisöstä hallitukseen kuuluvat professorit Anne Kovalainen ja Jyrki Heino, tietoturvapäällikkö Mats Kommonen, dosentti Maija Peltola ja opiskelijajäsenet Jukka Koivisto ja Aku Kähkönen.

Hallituksen kausi alkoi vuoden 2014 alussa ja päättyy muiden kuin opiskelijaedustajien osalta vuoden 2017 lopussa. Opiskelijajäsenten kausi on kaksivuotinen.

Yliopistokollegio valitsi Viljasen hallituksesta eronneen emeritusmaaherra Rauno Saaren tilalle. Yliopistokollegion puheenjohtajana toimii professori Kari Lukka.

TK
Kuva: Pertti Nisonen / Helsingin kaupungin aineistopankki