Apuraha kasvattaa ViLLEn alakouluun

12.12.2012

Matematiikan solmukohtia avaava ViLLE-opetusjärjestelmä laajenee lukiosta myös alakouluikäisille. Kasvun mahdollistaa Turun yliopiston informaatioteknologian laitoksen saama 40 000 euron apuraha.

​Apurahan myönsi Teknologiateollisuuden 100-vuotissäätiö. Rahaa sai myös villeläisten kanssa yhteistyötä tekevä Turun opetustoimen Matikkamaa.

- Me teemme tiivistä yhteistyötä Matikkamaan kanssa, viittaisimme siihen hakemuksissammekin. Matikkamaan asiantuntijat esimerkiksi pedagogisesti laadunvarmistavat kaikki meidän tekemämme tehtäväsisällöt, yliopisto-opettaja Mikko Laakso sanoo.

Laakso kuvaa Turun yliopistossa kehitettyä ohjelmoinnin ja matematiikan opetuksen harjoitusjärjestelmä ViLLEä opettajan työkalupakiksi. Järjestelmään on syötetty tehtäviä, joita opettaja voi antaa oppilaille tehtäväksi.

- Matematiikassa on paljon tunnistettuja solmukohtia, ja me teemme juuri niihin kohtiin tehtäviä, Laakso sanoo.

Solmukohtia ovat esimerkiksi kymmenlukujen ylitykset, murtoluvut ja lukusuoran käsite.

- Kone arvioi automaattisesti vastaukset ja antaa myös välittömän palautteen. Se voi esimerkiksi piirtää annetusta toisen asteen yhtälöstä konkreettisen kuvan sekä ratkaisukaavan ja juosta kaavan läpi annetuilla arvoilla, Laakso sanoo.

Normaalikoululaiset innostuivat

ViLLEä käytetään jo 20:ssa maassa. Uusi alakoululaisille suunnattu osuus rakennetaan kevään aikana.

Järjestelmän käytöstä tehdyt tutkimukset vahvistavat, että sen avulla voidaan merkittävästi parantaa niin oppimistuloksia kuin opiskelijoiden motivaatiotakin.

- Olemme testanneet tätä uutta osuutta Turun normaalikoulussa ja oppilaat olivat erittäin innostuneita, Laakso sanoo.

Turkulaisilla kouluilla on jo mahdollisuus hyödyntään ViLLEä. Uusien käyttäjien mukaantulo on Laakson mukaan helppoa ViLLEn nettisivuilta.

- ViLLEä voi käyttää esimerkiksi opetuksen eriyttämisessä. Sen kautta voi helpottaa hitaammin etenevien solmukohtia tai antaa jo kirjan tehtävät tehneille nopeammin eteneville lisätehtäviä, Laakso sanoo.

Ohjelma tarjoaa opettajille myös mahdollisuuden jakaa, arvioida ja kommentoida tehtäviä.

Teknologiateollisuuden apurahaa haki 122 hanketta ja sen sai 17. Myönnetty summa oli yhteensä reilut 400000 euroa.

Luotu 12.12.2012 | Muokattu 12.12.2012