Apurahoja humanisteille ja yhteiskuntatieteilijöille Suomalaiselta Tiedeakatemialta

20.10.2015

Suurin Turun yliopiston tutkijalle myönnetty apuraha tutkii poikkitieteellisesti Turun tuomiokirkon kalloreliikkiä.

​Suomalainen Tiedeakatemia on jakanut apurahoja nuorille tutkijoille kahdesta rahastostaan, Eino Jutikkalan rahastosta ja Emil Öhmannin säätiöstä. Apurahoja jaettiin yhteensä 459 300 euron edestä 32 tutkijalle. Turun yliopistoon myönnettiin yhteensä viisi apurahaa.

Suomalainen Tiedeakatemia on Suomen suurin, kaikki tieteenalat kattava tiedeakatemia, joka edistää tieteellistä tutkimusta ja toimii korkeatasoista tiedettä edustavien tutkijoiden yhdyssiteenä. Se jakaa vuosittain apurahoja pääasiassa nuorille tutkijoille väitöskirjatyötä varten.

Eino Jutikkalan rahaston apurahat

Akateemikko, historiantutkija Eino Jutikkalan testamenttilahjoituksella perustettu rahasto myöntää apurahoja humanistiselle tutkimukselle. Turun yliopistoon myönnettiin apuraha kolmelle tutkijalle.

FM Aki Arposelle myönnettiin 27 000 euroa historian ja arkeologian piiriin kuuluvalle tutkimukselle ”Turun tuomiokirkon kalloreliikki – kirkollisen esineen poikkitieteellinen tutkimus”. Summa on toiseksi suurin rahastosta tänä vuonna myönnetty apuraha.

FM Lotta Aarikkalle myönnettiin 23 000 euroa kielitieteelliseen tutkimukseen ”Murteen ja aluepuhekielen tutkimus ja tunnistaminen”.

VTM, KM Oki Lindgrénille myönnettiin 23 000 euroa filosofisiin ja esteettisiin tieteisiin lukeutuvalle tutkimukselle ”Alkoholiriippuvuuden ja sen hoidon etiikkaa koskeva väitöstyö”.

Emil Öhmannin säätiön apurahat

Suomalaisen Tiedeakatemian entisen yleissihteerin Emil Öhmannin testamenttilahjoitukseen pohjaava säätiö jakaa vuosittain apurahoja ensisijaisesti germaanisen filologian ja saksalaisen kulttuurin tutkijoille. Turun yliopistoon myönnettiin apuraha kahdelle tutkijalle.

FL Katariina Mattila-Palo sai 8 500 euroa hankkelle ”Die Werbesprache der deutschsprachigen Schweiz unter besonderer Berücksichtigung der emotionalen Beeinflussung des Schweizerdeutschen – eine diachrone Fallstudie anhand von Werbefilmen”.

FT Elina Billhardt sai 5 000 euroa tutkimustyöhön ”Satiirin poetiikkaa - yhteiskunnallisen satiirin muotoja saksalaisessa, suomalaisessa ja espanjalaisessa nykysatiirissa”.

Ilkka Hemmilä

Luotu 20.10.2015 | Muokattu 06.08.2021