Arkistoaineistoa päätyi roskalavalle Fennicumin tyhjennyksen yhteydessä

22.03.2017

Fennicumin pohjakerroksen tiloissa on säilytetty folkloristiikan ja uskontotieteen TKU-arkistokokoelmaa. Fennicumin tyhjentämisen yhteydessä ulkopuolinen muuttopalvelu vei ohjeistuksesta huolimatta roskalavalle vahingossa myös osan kokoelman aineistosta. Lavalle päätyi noin yksi kolmasosa materiaalista. Tuhoutuneen materiaalin laajuus selviää puhdistuksen jälkeen.

​TKU-aineistoa päätyi Fennicumin arkistotilasta rakennuksen edessä olevalle roskalavalle tiistaina 21.3.2017. Kun virhe huomattiin, roskalava peitettiin ensin sateen suojaksi pressulla ja sen jälkeen aineisto kannettiin takaisin sisätiloihin. Seuraavaksi arvioidaan aineiston kunto.

Arkistoaineisto oli tarkoitus siirtää Fennicumin tiloista ensin puhdistettavaksi ja sen jälkeen välivarastoon odottelemaan arkistokelpoisen säilytystilan valmistumista.

– Yliopisto suhtautuu asiaan vakavasti, kyseessä on arvokas aineistokokoelma. Aineiston roskalavalle joutumisen syyksi on selvinnyt inhimillinen virhe, informaatiokatkos muuttoliikkeen päässä. Aineistoa järjestetään ja puhdistetaan parhaillaan, jonka jälkeen voimme arvioida mahdollisesti tuhoutuneen aineiston määrän. Tähän mennessä on selvinnyt, että roskalavalle joutunut saamelaisaineisto löytyy yliopistolta myös digitoituna, palvelujohtaja Päivi Mikkola kertoo.

Teksti: Jenni Valta
Kuva: Hanna Oksanen