Aurora-tietokannalle tutkimusrahoituksen edistämisen tunnustuspalkinto

03.09.2018

Turun yliopiston ylläpitämä Aurora-tietokanta sai tunnustusta perjantaina 24.8. Helsingissä pidetyillä tutkimuspalvelupäivillä. Palkinnon myönsi Suomen yliopistojen tutkimuspalvelujen verkosto Finn-ARMA. Palkinto myönnettiin sekä Turun yliopistolle että Suomen yliopistot UNIFI ry:lle, joka koordinoi rahoituksen hankkimisen Aurora-projektille.

​Aurora-tietokanta on saanut Finn-ARMA:n ensimmäisen vuotuisen tutkimusrahoituksen edistämisen tunnustuspalkinnon. Aurora on kaikille avoin ja maksuton palvelu, johon on kattavasti koottu kotimaiset tieteen ja taiteen rahoituslähteet.

Finn-ARMA:n tiedotteessa palkinnon myöntämistä Aurora-tietokannalle perusteltiin seuraavasti:

– Koska ulkoisen rahoituksen merkitys tutkimukselle yhä kasvaa ja kilpailu siitä vain kiristyy, on entistä tärkeämpää laajentaa erilaisten rahoituslähteiden hyödyntämistä. Nämä haasteet ovat yhteiset kaikille korkeakouluille, niin tutkijoille kuin tutkimuksen tukipalveluille. Tarvitaan paikka, johon on kattavasti koottu tiedot kansallisista rahoitusmahdollisuuksista. Tällainen on kansallinen, kaikille avoin rahoitustietokanta Aurora.

Palkinnon vastaanottivat Turun yliopiston kehittämispalveluiden tutkimusrahoitus-yksikön Soile Haverinen, Sirpa Saariaho ja Kaisu Luotonen sekä UNIFIN toiminnanjohtaja Leena Wahlfors.

– Olemme todella otettuja Finn-ARMAN myöntämästä hienosta tunnustuksesta ja kiitämme kaikkia yhteistyökumppaneita sekä tietenkin teitä tietokannan käyttäjiä, Haverinen sanoo.

Aurora-tietokantaa rahoittavat UNIFI ry, Säätiöiden ja rahastojen neuvottelukunta SRNK ry ja Ammattikorkeakoulujen rehtorineuvosto Arene ry.

Finn-ARMA on vuonna 2012 perustettu suomalaisten yliopistojen tutkimuspalvelujen yhteistyöverkosto. Verkoston tavoitteena on suomalaisten yliopistojen tutkimuspalvelujen yhteistyön, palveluiden ja alan ammatillisen osaamisen kehittäminen. Finn-ARMA koordinoi kansallista tutkimuspalvelutoimijoiden verkostoa.

Linkkejä:

HK