Autismin synnyn selvittämiseen merkittävä rahoitus Yhdysvalloista

01.11.2012

Turun yliopiston lastenpsykiatrian tutkimuskeskuksen tutkijat ovat nousseet autismia tutkivien tutkimusryhmien kärkijoukkoon.

Yhdysvaltalainen terveystutkimusta rahoittava virasto NIH (National Institutes of Health) julkisti syyskuussa uudet ACE-huippututkimusohjelmaan (Autism Centre of Excellence) valitut tutkimushankkeet, joille myönnettiin viideksi vuodeksi yhteensä 100 miljoonan dollarin rahoitus.

Yksi tähän ohjelmaan valituista tutkimushankkeista on MINERvA-monikeskustutkimus (Multigenerational Familial and Environmental Risk for Autism), jossa turkulaiset tutkijat selvittävät yhdessä kansainvälisen tutkimusryhmän kanssa geenien ja ympäristötekijöiden vaikutusta autismin syntyyn.

Turkulaisen tutkimusryhmän osuus rahoituksesta on noin 400 000 euroa viiden vuoden ajalle.

- MINERvA-tutkimushankkeessa päästään ainutlaatuisella tavalla tutkimaan autismin taustalla olevia syitä monen sukupolven yli ja on mahdollista, että tutkimus avaa aivan uusia näkökulmia vallalla oleviin näkemyksiin autismin syntytekijöistä, tiivistää turkulaista tutkimusryhmää johtava lastenpsykiatrian professori Andre Sourander.

Tutkimuksen kohteena 4,5 miljoonaa lasta

MINERvA-tutkimuksen aineisto muodostuu rekisteritiedoista ja verinäytteistä, jotka kattavat yhteensä 4,5 miljoonaa lasta ja 20 000 autismitapausta.

Mittava aineisto kootaan tutkimukseen osallistuvista seitsemästä maasta, jotka ovat Suomen lisäksi Yhdysvallat, Australia, Tanska, Israel, Norja ja Ruotsi.

Tutkimuksessa analysoidaan tiedot kolmelta sukupolvelta, isovanhemmat, vanhemmat, sedät, tädit, sisarukset ja serkut mukaan lukien.

ACE-huippututkimusohjelman tarkoituksena tarjota tutkimusryhmien käyttöön riittävät resurssit autismiin johtavien tekijöiden tunnistamiseksi ja uusien hoitomenetelmien kehittämiseksi.

TK

Luotu 01.11.2012 | Muokattu 26.11.2012