Avoimen yliopiston opintotarjonta lukuvuodelle 2020 - 2021 on julkaistu

09.07.2020

Avoimessa yliopistossa voi opiskella Turun yliopiston tutkinto-ohjelmien mukaisia opintoja ilman pohjakoulutusvaatimuksia. Opintotarjonta sisältää yksittäisiä opintojaksoja ja kursseja sekä laajempia opintokokonaisuuksia kaikista tiedekunnista, kymmenistä oppiaineista. Opintoja on uudistettu ja tarjonnassa on myös uutuuksia.

Uutta Turun yliopiston koulutustarjonnassa ovat MOOCit - kaikille avoimet ja maksuttomat verkkokurssit. Tekoälyakatemia toteuttaa MOOCina AI & Cybersecurity 2 op -kurssin ja Sote-akatemia Koulu lasten hyvinvointiympäristönä 2 op sekä Monitoimijaisen lapsi- ja perhepalveluosaamisen perusteet 2 op -kurssit. MOOCeista voi halutessaan tehdä opintosuorituksen avoimessa yliopistossa.

Verkko-opintoina voi syksyllä aloittaa muun muassa kulttuurien tutkimuksen perusopinnot ja perus- tai aineopinnot psykologiasta, kasvatustieteistä ja ympäristötieteestä. Uusia verkko-opintoja ovat varhaiskasvatuksen opettajan tutkinto-ohjelmaan sisältyvät opintojaksot kuten Perhe, kasvatus ja yhteistyö 5 op. Yhteistyössä Itä-Aasian tutkimuskeskuksen kanssa tarjotaan englanninkielisiä East Asian Studies -verkkokursseja.

Suurin osa opinnoista järjestetään lähiopetuksena Turussa, lisäksi opintoihin voi osallistua Porin kampuksella. Esimerkiksi Turun kauppakorkeakoulun avoimena yliopisto-opetuksena on tarjolla noin 140 kurssia vuosittain. Eri alojen opintoja järjestävät myös yhteistyöoppilaitokset - yhteensä noin 30 kesäyliopistoa, kansalaisopistoa ja kansanopistoa - eri puolilla Suomea.

Ilmoittautuminen yliopiston itse järjestämiin opintoihin alkaa porrastetusti 11.8.2020. Poikkeuksena on Johdatus oikeustieteeseen -verkkokurssi, jolle ilmoittautuminen alkaa 3.8. Opintomaksu on 10 tai 15 €/op. Työttömillä työnhakijoilla on mahdollisuus opiskella maksutta. Lisäksi tietojenkäsittelytieteiden ja tietotekniikan opinnot ovat maksuttomia kaikille.

Yhteistyöoppilaitoksiin voi jo ilmoittautua. Oppilaitokset laskuttavat yliopiston maksun lisäksi omat maksunsa.

Tarkemmat tiedot löytyvät opetusohjelmista.

Luotu 09.07.2020 | Muokattu 09.07.2020