Big dataa hyödyntävälle OppVille-hankkeelle huomattava rahoitus

03.06.2015

Teknologiateollisuuden 100-vuotissäätiö myönsi kesäkuussa 150 000 euroa Turun yliopiston OppVille-hankkeelle. Hanke oli yksi rahoituksen saajista haussa, jossa neljälle rohkealle big dataa hyödyntävälle tutkimusavaukselle myönnettiin yhteensä 700 000 euroa.

OppVille-projektissa tutkitaan oppimisanalytiikan hyödyntämistä opetuksen kehittämisessä. Lukuisissa kouluissa käytössä oleva ViLLE-opetusjärjestelmä kerää automaattisesti huomattavan määrän tietoa opiskelijoiden suorituksista. Tätä tietoa analysoimalla opetusta voidaan kehittää monin tavoin, esimerkiksi löytää erityistä ohjausta tarvitsevat opiskelijat.

– Oppimisanalytiikassa ja sen hyödyntämisessä lepää koko koulutusjärjestelmämme tulevaisuus. Oppimisympäristöjen tallentamien datan avulla voimme tunnistaa automaattisesti opiskelijoiden oppimisvaikeudet ja etenemisesteet joustavan ja nopean valmistumisen mahdollistamiseksi, toteaa hanketta vetävä Mikko-Jussi Laakso.

​Kevään haussa rahoitusta myönnettiin Turun yliopiston OppVille-hankkeen lisäksi seuraaville hankkeille: Health Capital & Data-Driven Healthcare, The Naked Approach ja Kansakunnan tunneaallot.

– Tuimme tänä vuonna erityisesti rohkeita, big dataa hyödyntäviä tutkimusavauksia. Näissä keskenään erilaisissa hankkeissa yhdistävänä tekijänä on aidosti uusi tulokulma ja monialaista osaamista hyödyntävä yhteistyö, kertoi Teknologiateollisuuden 100-vuotissäätiön puheenjohtaja Antti Zitting Helsingissä järjestetyssä juhlatilaisuudessa.

LR

Luotu 03.06.2015 | Muokattu 03.08.2021