Biokuvantamisen multimediakurssilla video valjastetaan tieteen tarpeisiin

20.05.2016

Turun Yliopiston ja Åbo Akademin yhteisen kansainvälisen biokuvantamisen maisteriohjelman (International Master’s Degree Programme in Biomedical Imaging) vuosittainen videogaala järjestettiin torstaina 19.5. Pharmacityn Auditoriossa.

​​Voittajavideon tekijätiimi Brajesh Shrestha, Keshav Thapa ja Jedidiah Patton.

​​Videogaalassa ensi-iltansa saivat maisteriohjelman opiskelijoiden multimediakurssin lopputyöt, jotka tänä vuonna esittelevät Turussa käytössä olevia kuvantamisteknologioita.

Kuudetta kertaa järjestetyn gaalan parhaaksi valittiin Brajesh Shresthan, Keshav Thapan ja Jedidiah Pattonin video "Two Photon Microscopy".

Voittajan valitsi raati, johon kuului Professorit John Eriksson, Pekka Hänninen ja Jessica Rosenholm sekä kuvantamisen eri osa-alueiden eritysosaajat Markus Peurla, Camilo Guzmán, Elnaz Fazeli ja Peter Kunnas.

Voittajavideo "Two Photon Microscopy."

Multimedia keskeinen osa opetussuunnitelmaa

Presenting Science by Means of Multimedia -kurssi on alusta lähtien ollut keskeinen osa maisteriohjelman opetussuunnitelmaa. Pakollisen kurssin tarkoituksena on tuoda mediaa ja sen tuottamista lähemmäksi luonnontieteitä.

– Maisteriohjelma on ollut aina ajan hermolla, toteaa koordinaattori Joanna Pylvänäinen Turku BioImaging -organisaatiosta.

Turku BioImaging koordinoi ja edistää biokuvantamisen koulutusta ja tutkimusta Turun alueella. Pylvänäinen on itse valmistunut biokuvantamisen maisteriohjelmasta ja toimii nyt sen koordinaattorina.

– Kurssi käynnistetiin yhteistyössä Turun AMK:n mediaopetuksen kanssa, mutta nyt jo neljättä vuotta se on toteutettu Åbo Akademin MediaCityn kanssa, Pylvänäinen taustoittaa.

Koko kevään kestävällä kurssilla opiskelijat oppivat videotuotannon salat pääopettaja Jonas Mastosalon ohjauksessa. Dramaturgian ja käsikirjoittamisen opetuksesta on puolestaan vastannut Anders Wik.

– Kurssi tarjoaa myös hyvät puitteet ryhmätyötaitojen harjaannuttamiseen. Videotuotannossa toimitaan 3–4 hengen ryhmissä, joissa kullakin on oma vastuualueensa. Yhteistyöstä syntyy valmis mediatuote, Pylvänäinen selventää.

Liikkuva kuva avuksi tutkimuksen markkinointiin

Maisteriohjelmassa keskeinen osa opetussuunnitelmaa on perehtyä siihen, miten tutkimustietoa voidaan kerätä ja esittää kuvina ja videoina. On tärkeää pystyä tutkimaan soluja ja elimiä sellaisessa muodossa, jossa ne voidaan nähdä. Myös tieteen popularisointi visualisoimalla on osa kurssin sisältöä.

– Multimediakurssin tarkoitus on harjaannuttaa opiskelijat erilaisiin videokuvaamisen tekniikoihin ja antaa valmiudet niiden hyödyntämiseen työelämässä ja tutkimuksessa, Pylvänäinen tarkentaa.

Luonnontieteiden alalla on tärkeää osata myydä projektiaan – niin kansainvälisissä konferensseissa kuin rahoitusta ja töitä hakiessa.

– Ehkä tulevaisuudessa perinteiset posteritapahtumat voidaankin korvata videoesityksillä, Pylvänäinen visioi.

Aikaisempina vuosina videoita onkin tehty tilaustyönä muun muassa kansainväliseen konferenssiin ja maisteriohjelman markkinointiin.

Biokuvantamisen maisteriohjelma alkoi vuonna 2010. Ohjelmassa aloittaa vuosittain noin 15 opiskelijaa, puolet Turun yliopistossa ja puolet Åbo Akademissa. Tällä hetkellä opiskelijoita on muun muassa Iranista, Kiinasta, Kolumbiasta ja Yhdysvalloista. Vuosittain ohjelmassa aloittaa myös muutama suomalainen opiskelija.

Teksti: Tilda Junko
Kuvat: Tilda Junko, kuvakaappaus Two Photon Microscopy -videosta