Biologian maisteriopiskelija Lyydia Leino palkittiin kansainvälisessä posterikilpailussa

09.04.2021

Biologian maisteriopiskelija Lyydia Leino voitti kolmannen palkinnon American Association for the Advancement of Science (AAAS) -seuran e-posterikilpailussa. Posteri käsittelee glyfosaatin vaikutusta suolistossa esiintyviin bakteerilajeihin. Leino viimeistelee parhaillaan maisterintutkintoaan Norjassa.

Leinon maisteriopinnot ovat käsitelleet enimmäkseen ekologiaa ja evoluutiobiologiaa, mutta opinnäytetöissään hän on käsitellyt mikrobiologiaan ja ekotoksikologiaan liittyviä aiheita. Palkittu posteri perustuu Leinon graduun, joka käsittelee maailman käytetyimmän kasvinsuojeluaineen glyfosaatin vaikutusta ihmisen suolistomikrobistoon.

– Keskityin posterissa opinnäytetyöni bioinformatiiviseen osioon, jossa analysoin ohjaajani Pere Puigbòn kehittämän web-serverin avulla lähes 900 EPSPS-entsyymiä. Nämä entsyymit kuuluvat ihmisen suolistossa yleisesti esiintyville bakteerikannoille. Koska glyfosaatin toiminta eli myrkkyvaikutus kohdistuu näihin EPSPS-entsyymeihin, niiden aminohapporakenteen perusteella voimme tehdä teoreettisen arvion siitä, onko bakteerikanta herkkä glyfosaatille, Leino kertoo.

Tutkimuksessa selvisi, että hieman yli puolella runsaana suolistossa esiintyvistä bakteerilajeista on glyfosaatille sensitiivinen EPSPS-entsyymi, eli nämä bakteerit voivat kärsiä glyfosaatin läsnäolosta.

– Aihe on mielenkiintoinen, sillä jäämiä glyfosaatista on todettu päätyvän ravinnon mukana ruuansulatuselimistöömme, jossa se tällöin on myös tekemisissä suolistomikrobiston kanssa. Tiedämme myös, että suolistomikrobisto on monin tavoin yhteydessä ihmisen kokonaisvaltaiseen terveyteen, Leino toteaa.

Abstraktin ja videon kautta valmiiksi

Posteriprosessi koostui kolmesta vaiheesta. Ensin Leino kirjoitti tutkimustyön pohjalta abstraktin, joka lähetettiin kilpailun tuomaristolle. Kun abstrakti hyväksyttiin jatkoon, Leino alkoi valmistella itse posteria ja siihen kuuluvaa kolmeminuuttista videoesitystä.

– Nautin siitä, että tässä vaiheessa pääsi käyttämään hieman erilaista luovuutta. Koetin parhaani mukaan tehdä posterista helppolukuisen ja visuaalisesti miellyttävän. Asettelussa piti ottaa huomioon, että kyseessä on e-posteri, jota moni katselee esimerkiksi kännykän pieneltä ruudulta, sekä se, että posterin päälle tulee näkyville videoselostus. Videon kuvaamisessa käytimme apuna yliopiston mediatiloja ja -välineitä, mikä antoi videolle ammattimaisen ilmeen, Leino kertoo.

Lopulta posteri-videoesitys valikoitui kolmen finalistin joukkoon maisteriopiskelijoiden kategoriassa “Environment and Ecology”. Finaali järjestettiin Zoomin välityksellä, ja Leino esitteli työnsä tuomareille sekä vastasi heidän kysymyksiinsä.

Palkinto tuntuu hienolta tunnustukselta.

–  Onhan se upeaa, että vaivannäkö palkittiin! Oma nimi Science-lehdessä tuntuu isolta jutulta. Ohjaajani olivat hyvin kannustavia, joten kiitos kuuluu myös heille.

Kielitaitoa ja uusia kokemuksia vaihto-opinnoista

Leino viettää kevättään Tromssan saarella Pohjois-Norjassa ja tekee vaihto-opintoja Tromssan yliopistossa. Vaihtoaika on ollut mielenkiintoista pandemiasta huolimatta. Pienryhmä-lähiopetusta on toistaiseksi ollut tarjolla, eikä pienimuotoisia opiskelijatapahtumia ole kielletty. Rajoituksia on kuitenkin esimerkiksi sisäliikuntapaikkojen käytön osalta.

– Korona on täällä päin kuin mörkö, joka välillä kurkistaa nurkan takaa ja saa ihmiset varpailleen. Onneksi yhteiskunta on kuitenkin pysynyt pyörimässä lähes normaalisti – toki maskien ja muiden turvajärjestelyjen kera, Leino kertoo.

Pohjois-Norja on tarjonnut hienot puitteet ulkoilmaseikkailuille. Seuraavaksi Leinolla on edessä meriekologian kurssin järjestämä matka – tutkimusalus suuntaa Lofooteille, jossa kerätään plankton- ja kalanäytteitä.

– Vaihtokokemukseni olisi epäilemättä monelta osin erilainen ilman pandemiaa, mutta yhtä kaikki olen kiitollinen mahdollisuudesta olla Norjassa kehittämässä kielitaitoani ja hankkimassa kokemuksia. Uskon, että vaihto-opiskelukaudella on kauaskantoisia vaikutuksia.

> Posterikilpailun voittajat AAAS:n verkkosivuilla

Luotu 09.04.2021 | Muokattu 09.04.2021