Biotalouden merkitys tulevaisuudessa yhä suurempi

16.10.2018

Turun yliopiston ja Åbo Akademin tutkimusohjelman SmartBIO vuosittaisessa symposiumissa keskusteltiin ilmastonmuutoksen pysäyttämisestä. Professori Eva-Mari Aron mukaan tarvitaan kaikkien panosta kestävämmän maailman puolesta.

​SmartBIO tutkimusohjelma pyrkii työskentelemään kestävän biotalouden kehittämiseksi. Biotaloudella tarkoitetaan taloutta, jolla esimerkiksi pyritään käyttämään uusiutuvia luonnonvaroja fossiilisten polttoaineiden sijasta.

Aro nosti puheenvuorossaan esiin muun muassa Pariisin ilmastosopimuksen ja siitä kiinni pitämisen. Hänen mukaansa valtioiden pitäisi pyrkiä saavuttamaan paremmat tulokset kuin sopimuksessa mainitaan. Biotaloudella pyritään juuri tähän.

– Sopimusta laiminlyömällä maapallon tulevaisuus näyttää vaaralliselta, Aro huomautti.

Eva-Mari Aho2.jpg

Eva-Mari Aro puhui ilmastonmuutoksesta ja SmartBIOssa tehtävästä työstä sitä vastaan. (kuva:Krista Kalaja)

Aron mukaan poliitikot eivät tunnu ottavan tutkijoita tosissaan. Politiikkojen pitäisikin pyrkiä osallistumaan tosissaan taisteluun ilmastonmuutosta vastaan.

– Tarvitsemme uusia lakeja ja poliitikkojen osallistumista maailmalaajuisen kestävyyden takaamiseksi. Tavoitteet joihin pyrimme, eivät todellakaan ole helpon ratkaisun päässä, Aro totesi.

BioCity Turun tutkimusohjelma "Advanced Bioresources and Smart Bioproducts - Kohti kestävää biotaloutta" koostuu Turun yliopiston ja Åbo Akademin monitieteellisistä tutkimusryhmistä. SmartBIO tutkimusohjelman vuosittainen symposium järjestettiin maanantaina 15.10.  Aiheesta oli myös puhumassa professori René Wijffels (Wageningen yliopisto, Hollanti) ja Lars Peter Lindfors (teknologiajohtaja, Neste Oyj) Lisäksi päivän aikana kuultiin tohtoriopiskelijoiden töihin liittyviä esityksiä.

>>Tutustu SmartBIOn sivuihin

Teksti ja kuva: Krista Kalaja