Buscinessence iski kipinää yliopistojen ja yritysten suhteeseen

23.05.2013

BIDin järjestämä tapahtuma kokosi yliopistojen, yritysten ja julkisten organisaatioiden ihmiset kahdeksi päiväksi Logomoon pohtimaan yhteistyön muotoja. Miten toimia niin, että yhdessä pysytään mukana muuttuvassa innovaatioympäristössä?

​Antti Paasio, Matti Aalto-Setälä, Riikka Heikinheimo, N. Tapani Saarinen ja Margareta Wallin Peterson keskustelivat tapahtuman ensimmäisessä paneelikeskustelussa. Esille nousi muun muassa se, tuntevatko yritykset yliopistot oikeasti.

​Turun yliopiston Innovaatiot ja yrityskehitys (BID) -yksikkö järjesti Buscinessence-konferenssin Turun Logomossa 21.‒22.5. Tavoitteena oli tuoda tiede ja bisnes yhteen aivan uudella tavalla. BIDin kantava ajatus on, että kansainväliseen menestykseen nousevien huippuinnovaatioiden luomisessa tarvitaan sekä perustutkimuksessa syntyneitä ideoita että osaamista niiden soveltamiseen.

Tapahtumassa kysyttiin, miten uudet ideat syntyvät, millaiset yhteistyömuodot toimivat ja ovat mahdollisia sekä voivatko tiede ja yritykset hyödyntää toisilleen ominaisia lähestymistapoja.

Turun yliopiston vararehtori Kalle-Antti Suominen lausui konferenssin avaussanat. Hänen mukaansa tiede- ja yritysmaailma voivat kohdata toisensa usealla tavalla. Oleellista on kysyä, miten tuoda nämä kaksi yhteen mahdollisimman hyvin.

‒ Esimerkiksi liiketoimintaosaamisen sisällyttäminen tutkintoihin ei ole uusi idea, mutta haastava se on, Suominen pohti.

Lineaarinen innovaatioprosessi ei enää toimi

Johtaja Riikka Heikinheimo Tekesistä puhui innovaatiotoiminnan toimintaympäristön muutoksesta. Hän nosti esille innovaatioprosessin muutoksen.

‒ Meillä on pitkä perinne tieteen tuomisesta yrityksiin. Lineaarinen innovaatiomalli, joka alkaa ideasta ja tuotekehityksen ja pilotoinnin kautta päätyy markkinoille, ei enää riitä, kun markkinoille pitää päästä ketterästi ja nopeasti. Innovaatioiden toimintaympäristö on muutoksessa ‒ pitäisikö myös tieteen muuttua? Tekesissä uskomme, että mallia pitää alkaa rikkoa.

Hän kehotti tutkijoita miettimään myös omaa kansainvälistymistään.

‒ Tiede on globaalia, tutkijoiden on opittava olemaan globaaleja. Haluaako kansainvälisissä arvoverkostoissa oleva yritys tehdä yhteistyötä juuri sinun kanssasi?

BID toteutti ensimmäistä kertaa järjestetyn Buscinessencen yhteistyössä Kungliga Tekniska högskolanin ja Göteborgin yliopiston kanssa. Tapahtuma saa jatkoa vuoden kuluttua Göteborgissa.

Kalle-Antti Suominen puhui Buscinessencen avaustilaisuudessa tiistaina 21.5.

Taru Suhonen

Luotu 23.05.2013 | Muokattu 01.12.2020