CCR uudistamassa akateemisten työympäristöjen kehittämistä

26.03.2024

"Etänä vai läsnä? - tuottavuutta ja hyvinvointia tukevat työympäristöt pandemian jälkeisessä ajassa" avaa uuden näkökulman akateemisten työympäristöjen tulevaisuuteen. Monitieteisen hankkeen tavoitteena on kehittää työkaluja käyttäjien mieltymysten ja työtehtävien tarpeiden yhdistämiseksi tilauudistusprosesseihin. Turun ja Tampereen yliopistojen yhteistyössä toteuttaman hankkeen rahoittavat Työsuojelurahasto, Suomen yliopistokiinteistöt Oy sekä toteuttajayliopistot.

Pandemian kiihdyttämä työelämän ja työtapojen uudistuminen haastaa tilahallinnan ja tilasuunnittelun nykykäytännöt. Työnantajan tarjoamia työtiloja tarvitaan entistä vähemmän, mutta yksituumainen malli “leikataan tiloista x neliötä” tuskin palvelee tarkoitusta. Tarvitaan tietoa siitä, millaiset työtilat tukevat työntekijöiden tuottavuutta ja hyvinvointia taloudellisesti kestävällä tavalla sekä aidosti käyttäjää kuuleva ja sitouttava tilakehityksen toimintamalli.

Etänä vai läsnä -hankkeessa pyritään vastaamaan näihin haasteisiin akateemisessa työympäristössä.

Laajan, yliopistokentän henkilöstölle suunnatun kyselytutkimuksen lisäksi hankkeessa tutkitaan tarkemmin kolmen tiedekunnan tilauudistusprosesseja. Turun yliopiston kauppakorkeakoulun lisäksi mukana ovat Tampereen yliopiston talouden ja johtamisen tiedekunta ja rakennetun ympäristön tiedekunta.

Turun kauppakorkeakoulu on toiminut Turun yliopistossa edelläkävijänä yliopiston tilaohjelman toteutuksessa. Kauppakorkeakoulun mittava muutosprosessi tarjoaakin hankkeelle arvokasta tietoa siitä, miten akateemiset työtilat voivat muuttua vastaamaan nykyajan tarpeita ja miten käyttäjätietoa voidaan hyödyntää entistä paremmin osallistavissa tilamuutosprosesseissa.

“Kauppakorkeakoulun kunnianhimoinen tiivistyshanke ei luonnollisesti ole tapahtunut täysin kivuitta, mutta onneksi tämä on vasta lupaavan kehitysprosessin alku. 'Etänä vai läsnä?' -projekti auttaa meitä tekemään kauppakorkeakoulun tiloista entistä paremmin tarpeitamme vastaavia. Tämän tärkeän asian vuoksi olen kohdistanut hankkeelle rahoitusta omarahoituksen kattamiseksi", kertoo dekaani Markus Granlund.

Hankkeen tulosten odotetaan edistävän yksilöiden, tiimien ja organisaatioiden tarpeiden parempaa yhteensovittamista ja luovan perustan työympäristöille, jotka ovat paitsi toiminnallisia, myös merkityksellisiä käyttäjilleen. Hankkeen tavoitteena on lisätä tulosten vaikuttavuutta tilatarpeiden arviointia ja tilasuunnitteluprosesseja tukevan simulaatiotyökalun avulla.

“Vaikka tutkimus keskittyy tässä vaiheessa akateemisten työtilojen erityishaasteisiin, hankkeen tulokset palvelevat laajemminkin työtilojen kehitystä. Hankkeen monitieteinen, CCR:n Engagement-ryhmän tutkijoista sekä Tampereen yliopiston arkkitehtuurin ja tietojohtamisen asiantuntijoista koostuva tutkimusryhmä on avoin tarttumaan tilakehityksen myös muilla aloilla”, kiteyttää Koponen.

Hankkeen tiedot

Hankkeen nimi: "Etänä vai läsnä? - tuottavuutta ja hyvinvointia tukevat työympäristöt pandemian jälkeisessä ajassa"

Toteutusajankohta: maaliskuu 2024-joulukuu 2025

Rahoittajat: Työsuojelurahasto, Suomen yliopistokiinteistöt oy, Tampereen yliopisto, Turun yliopisto