Christer Hummelstedtille ja Keijo Ketoselle Turun Yliopiston perustamisen suuri muistomitali

20.11.2013

Filosofian lisensiaatti Christer Hummelstedt ja kunniatohtori Keijo Ketonen ovat vastaanottaneet Turun Yliopiston perustamisen suuren muistomitalin tunnustuksena yliopiston hyväksi tekemästään työstä.

Turun yliopiston perustamisen suuren muistomitalin vastaanottaneet Keijo Ketonen (vas.) ja Christer Hummelstedt (oik.) sekä heidän laillaan vuoden lopussa valtuuskunnasta pois jäävä Benito Casagrande ovat toimineet Turun Yliopistosäätiössä yhteensä 83 vuotta.

​Mitalit myöntäneen Turun Yliopistosäätiön hallituksen mukaan molemmat palkitut ovat huomattavalla tavalla toimineet Turun yliopiston henkisten päämäärien hyväksi ja aineellisen vaurastumisen edistämiseksi.

Turun Yliopiston perustamisen suuri muistomitali lyötettiin vuonna 1922 Turun Yliopiston avajaisten muistoksi ja niitä on jaettu sen jälkeen noin joka toinen vuosi.

Christer Hummelstedt on ollut Turun Yliopistosäätiön valtuuskunnan jäsen poikkeuksellisen pitkään, vuodesta 1978 vuoden 2013 loppuun. Suurimman osan ajasta hän toimi valtuuskunnassa Turun kaupungin edustajana. Päätyönsä Hummelstedt teki Turun yliopiston palveluksessa.

Keijo Ketonen on monin eri tavoin tukenut Turun yliopiston kehittymistä. Valtuuskunnan jäsenenä lääketieteellisen tiedekunnan kunniatohtori Keijo Ketonen toimi 1987–2013.

Turun Yliopistosäätiön valtuuskunnan sääntömääräisessä syyskokouksessa valittiin uusiksi valtuuskunnan jäseniksi toimitusjohtaja Matti Rihko, toimitusjohtaja Jukka Rinnevaara ja varatoimitusjohtaja Timo Ritakallio.

Teksti: Pekka Kanervisto, EH
Kuva: Pekka Kanervisto