Coffey Labin Parkinsonin taudin vastaiselle työlle Michael J. Foxin säätiön rahoitus

15.01.2019

Michael J. Fox Foundation for Parkinson’s Research -säätiö on myöntänyt Turun biotekniikan keskuksen Coffey Lab -tutkimusryhmälle 360 000 dollarin rahoituksen Parkinsonin tautia sairastavien potilaiden diagnosoinnin ja seurannan parantamiseen tähtäävälle tutkimukselle. Tutkimusryhmää johtaa tutkimusjohtaja Eleanor Coffey Åbo Akademista. Coffey työskentelee myös Turun yliopistossa erikoistutkijana.

Rahoituksen saanut tutkimustyö pohjaa ryhmän aiempaan tutkimukseen. Sen mukaan perinnöllisessä ja sporadisessa Parkinsonin taudissa keskeinen LRRK2-kinaasi säätelee solujärjestelmää, joka vastaa geneettisen koodin muuttamisesta proteiineiksi. Järjestelmää kutsutaan ribosomiksi.

– Havaitsimme, että ribosomien tuottamien uusien proteiinien määrä oli vähäisempi jyrsijöillä tehdyissä Parkinsonin taudin mallinnuksissa sekä taudin sporadista muotoa sairastavien ja LRRK2-geenin tiettyä mutaatiota kantavien ihobiopsioissa, Coffey kertoo.

Eleanor Coffey

– Rahoituksen avulla tarkoituksemme on etsiä potilaiden verestä tautikohtaisia merkkejä ribosomitoiminnan häiriintymisestä. Parkinsonin taudin, ja etenkin sen etenemisen, selvästi osoittavien markkeriproteiinien toistuva esiintyminen mahdollistaisi diagnosoinnin ja luokittelun. Proteiinien tunnistaminen saattaisi myös tarjota hyödyllistä tietoa tautimekanismista.

Michael J. Fox Foundation for Parkinson’s Research -säätiö tukee Parkinsonin taudin hoitoon ja määrittämiseen keskittyvää tutkimusta. Turun biotekniikan keskus on Turun yliopiston ja Åbo Akademin yhteinen erillinen laitos, joka tarjoaa huipputeknologiaa ja asiantuntemusta yliopistoissa ja teollisuudessa työskenteleville tutkijoille. Rahoituksen saanutta tutkimusta tekevät yhteistyössä professori Peter James Lundin yliopistosta ja dosentti Valtteri Kaasinen Turun yliopistollisesta keskussairaalasta ja Turun yliopistosta.

AJ

Luotu 15.01.2019 | Muokattu 15.01.2019