"Companies do not have feelings, but people do." Tunteet yrityskaupoissa -seminaari 1.9.2016

05.09.2016

KC_Panu Routila.jpg

 

 

 

"Companies do not have feelings, but people do."
(Panu Routila, toimitusjohtaja, Konecranes)

 

 

 

EmoMA-projektin Tunteet yrityskaupoissa -seminaari järjestettiin Innopolin tiloissa Espoon Otaniemessä. Seminaarin tavoitteena oli herätellä ajatuksia ja uusia ideoita siitä, miten ja miksi tunteet tulisi ottaa huomioon yrityskaupoissa.

yleisö.JPG
Seminaari tarjosi kokemuksia useista erilaisista yritysostotilanteista. Konecranes Oy:n toimitusjohtaja Panu Routila painotti erityisesti huolellisen valmistelutyön tärkeyttä: "Kun johto on tehnyt valmistelutyön hyvin, päätökset on helppo perustella myös henkilöstölle." Lisäksi hän korosti läpinäkyvän viestinnän merkitystä onnistuneen integraation toteuttamisessa. Trimblen strategisen markkinoinnin johtaja Päivi Puntila valotti, miten yritysoston jälkeinen nimenvaihto vaikuttaa tunteisiin ja identiteettiin. Puntila puhui myös keskijohdon sitoutumisen tärkeydestä sekä siitä, miten ostajan harjoittama mikromanagerointi voi tappaa innostuksen ostetussa yrityksessä. Trimblen yhtiö- ja liiketoimintakehityksen johtaja Ari A. Pajunen puolestaan nosti esiin yrityskulttuureissa pinnan alla piilevien olettamusten vaikutuksen yritysostoihin: koska jokaisen yrityksen historia ja toiminta perustuu tiettyihin lausumattomiin olettamuksiin ja hiljaiseen tietoon, on usein käytännön toiminta eri asia kuin se, mitä ääneen sanotaan ("we say ≠ we do"). Tämä mutkistaa yhteisen yrityskulttuurin luomista, ja Pajusen mukaan monesti eniten yllättääkin oman organisaation irrationaalinen käytös yritysoston yhteydessä. Tästä syystä olisi tärkeää oppia ensin ymmärtämään oman organisaation perusolettamuksia, minkä jälkeen on helpompi ymmärtää myös toisen osapuolen lähtökohtia ja ajattelutapoja.
 
Ari Pajunen.JPGMetropolia-ammattikorkeakoulun teollisen johtamisen maisteriohjelman johtaja, TkT Satu Teerikangas valotti tunteiden vaikutusta yrityskauppojen tuloksellisuuteen. Hän muistutti, että monesti yritysosto ja integraatiovaihe nostavat pintaan aiempiin yritysostotilanteisiin liittyviä tunteita ja kokemuksia, sillä monissa yrityksissä puhutaan nykyään jo useiden, osto ostolta kerrostuneiden yrityskulttuurien sekoittumisesta ja aiemmista kokemuksista, joita ehkä taakkana kannetaan. Tuloksellisuuteen voi vaikuttaa esimerkiksi yksiköiden välinen yhteistyöhaluttomuus, johon saattaa liittyä pelkoa oman yksikön tuloksen heikentymisestä tai oman aseman menettämisestä.
 
Melanie Hassett.JPGSeminaaripuhujien ydinviestit puhuvat perusteellisten keskustelujen, syvällisen valmistelun ja henkilöstön oikea-aikaisen kuulemisen puolesta. Myös yritysoston aikana luotava ilmapiiri ja sen välittäminen koko henkilöstölle vaikuttaa pitkälle – integraatiovaiheen jälkeiseenkin aikaan. EmoMA-projektin vastuullisen johtajan, Prof. Niina Nummelan evästys kuulijoille olikin se, että jatkossa olisi hyvä keskittyä luomaan positiivisia tunteita yritysoston aikana sen sijaan että yritetään vain ehkäistä negatiivisia tunteita tai korjata niiden seurauksia.
 
 





Luotu 05.09.2016 | Muokattu 05.09.2016