Datan hyödyntäminen uusissa tuotteissa ja palveluissa nojaa yrityksen markkinointikyvykkyyteen ja teknologiseen kyvykkyyteen

19.04.2023

Juuri julkaistu tutkimus valottaa datapohjaisen innovoinnin tilannetta ja edellytyksiä suurissa yritysasiakkaita palvelevissa (B2B) teollisuusyrityksissä. Tutkimuksessa tarkasteltiin kuuden teollisen yrityksen kyvykkyyksiä hyödyntää sekä omaa että niille saatavilla olevaa muiden omistamaa dataa tuote- ja palvelukehityksessä.

Tutkimus osoittaa markkinointikyvykkyyden ja teknologisen kyvykkyyden suuren merkityksen data-pohjaiselle innovoinnille. Jotta data pystytään hyödyntämään keskeisenä osana uusia tuotteita ja palveluita, yrityksessä pitää olla vahvaa teknologista osaamista, mutta markkinointiosaaminen on vähintään yhtä tärkeää. Viidessä kuudesta tutkitusta yrityksestä nimenomaan markkinointikyvykkyys oli yritykselle suurempi haaste datapohjaisessa innovoinnissa.

Asiakkaiden osallistamisen tuote- ja palvelukehitykseen havaittiin olevan yksi suurimpia haasteita tutkituissa yrityksissä. Innovointi datan hyödyntämisen ympärillä on varsin erilaista kehitystyötä kuin mihin tutkituissa teollisuusyrityksissä on totuttu ja edellyttää myös erilaista otetta asiakkaan osallistamiseen, jotta päästään luomaan asiakkaalle lisäarvoa tuottavia ratkaisuja. Asiakkaan näkökulman puuttuminen kehitystyöstä aiheutti haasteita esimerkiksi arvolupauksen kommunikoinnissa asiakasta puhuttelevalla tavalla.

Luotu 19.04.2023 | Muokattu 19.04.2023