Digitalisaation vaikutuksia urheilukulttuurin naistoimijoihin tutkivalle hankkeelle NOS-HS -rahoitus

02.12.2021

The Joint Committee for Nordic research councils in the Humanities and Social Sciences (NOS-HS) myönsi rahoitusta hankkeelle, jossa Turun yliopisto on mukana digitaalisen kulttuurin yliopistonlehtori Riikka Turtiaisen kautta. Women in a digitised sports culture (2022–2023) -hankkeen keskeisimpänä tavoitteena on perustaa pohjoismainen tutkimusverkosto, joka keskittyy tulevaisuusorientoituneesti tarkastelemaan digitalisaation vaikutuksia urheilukulttuurin naistoimijoihin. Näitä haasteita ja mahdollisuuksia lähestytään niin urheilijoiden ja urheilujournalistien kuin valmentajienkin näkökulmista.

Hanke järjestää kolme kansainvälistä työpajaa Bodøssa (keväällä 2022), Porissa (syksyllä 2022) ja Aarhusissa (keväällä 2023). Suomessa järjestettävässä työpajassa aiheena on naisurheilijoiden sosiaalisen median käyttö sekä uramahdollisuuksia avaavana että häirinnän mahdollistavana ilmiönä. Työpajassa keskitytään erityisesti UEFA Women's EURO 2022 -turnauksen yhteydessä kerättävään aineistokokonaisuuteen. Englannissa pelattavat jalkapallon EM-kisat on kiinnostava tapausesimerkki, sillä kaikki Pohjoismaat ovat selvittäneet karsintojen kautta tiensä lopputurnaukseen.

Tarkastelukontekstina juuri Pohjoismaat on kiinnostava kokonaisuus, koska kyse on kansainvälisesti katsottuna johtavista hyvinvointivaltioista, joissa tasa-arvo ja digitalisaatio ovat pitkälle kehittyneitä. Tästä huolimatta medioituneen urheilukulttuurin tutkimus on näissä maissa ollut pitkään vakiintumatonta ja lähinnä yksittäisten tutkijoiden harteilla. Lisäksi naiset kohtaavat Pohjoismaissakin edelleen hankaluuksia miesvaltaisella alalla toimiessaan, vaikka urheilumaailman rakenteisiin onkin viime vuosina pyritty vaikuttamaan tasa-arvon ja yhdenvertaisuuden tasolla.

Hankkeen muut vastuulliset osapuolet ovat professori Kirsten Frandsen (Aarhus University) ja apulaisprofessori Anne Tjønndal (Nord University).

Lisätietoa: Riikka Turtiainen rmturt@utu.fi

Luotu 02.12.2021 | Muokattu 02.12.2021