Dosentti Erkka Valovirralle eurooppalainen tunnustus allergisten sairauksien hoidon ja ennaltaehkäisyn kehittämisestä

10.08.2016

Turun yliopiston dosentti, lasten allergologian erikoislääkäri Erkka Valovirta on saanut Euroopan allergia- ja immunologia-akatemian (EAACI) Daniel Bovet -palkinnon. Palkinto luovutettiin kesäkuussa.

​Erkka Valovirta (vas.) sekä muut palkitut Cezml Akdis ja Jan de Monchy palkintojenjakotilaisuudessa Wienissä.

​European Academy of Allergy and Clinical Immunology (EAACI) palkitsee vuosittain eurooppalaisia lääkäreitä ja tutkijoita, jotka ovat vaikuttaneet merkittävästi allergisten sairauksien hoidon ja ennaltaehkäisyn kehittämiseen, kliinisen ja kokeellisen tutkimuksen edistämiseen ja vahvistaneet toiminnallaan allergologian asemaa Euroopassa.

Tänä vuonna akatemia palkitsi turkulaisen dosentin ja lasten allergologian erikoislääkärin Erkka Valovirran Daniel Bovet -palkinnolla allergioiden hoidon ja ehkäisyn parissa tehdyn työn johdosta.

EAACI:n palkitsemisperustelujen mukaan Valovirta on Euroopan laajuisesti tunnettu intohimoisena  allergioiden hoidon puolestapuhujana, joka ottaa tarkkaan huomioon hoidettavan lapsen ja tämän perheen huolet ja toiveet.

Valovirta on aiemmin toiminut Turun yliopistossa professorina. Hän vaikuttaa myös laajasti kansallisissa ja kansainvälisissä allergologian alan asiantuntijaverkostoissa. Parhaillaan Valovirta toimii muun muassa tuberkuloosin ja keuhkosairauksien asiantuntijajärjestö Filhan asiantuntijalääkärinä sekä asiantuntijana Kansallisessa allergiaohjelmassa.

Teksti: Tilda Junko
Kuva: Robert Hausmann