E-kirjat opiskelijalle, opettajalle ja tutkijalle – ota avuksesi e-kirjaopas!

25.10.2023

Turun yliopiston kirjastolla on mittava kokoelma e-kirjoja, niin yksittäin ostettuna kuin suurina kirjapaketteinakin. Kirjaston E-kirja-oppaassa voit perehtyä e-kirjatietokantoihin, ohjeisiin e-kirjojen laina-ajoista, lataamisesta ja käytöstä kurssikirjoina opetuksessa.

E-kirjat ovat Turun yliopiston henkilökunnan ja opiskelijoiden käytössä Volter-tietokantaan kirjautumalla utu-käyttäjätunnuksella joko yliopiston verkossa tai kotikoneella etäkäytössä. Suurimpaan osaan e-kirjoja ei vaadita erillisohjelmaa tai erilliskirjautumista itse palveluntarjoajaan. Osaa e-kirjoista voi lukea vain yksi kerrallaan, toisia taas rajoittamaton määrä lukijoita yhtä aikaa. Tähän vaikuttavat mm. kustantajan asettamat rajoitukset, aineiston saatavuus ja hinta. Koska e-kirjatkaan eivät aina välttämättä löydy, aukea tai toimi, annetaan oppaassa myös ohjeita yhteystietoineen näitä ongelmatilanteita varten.

E-kirjatietokantalistalta löytyvät niin Alma Talent, Wiley kuin esimerkiksi Elgraonlinekin, jonka kautta käytössäsi on noin 36 000 e-kirjaa usealta eri tieteenalalta.

E-kirjat opettajalle -sivuille on koottu ohjeita e-kurssikirjojen valinnasta ja käytöstä. Opettajan ei tarvitse tietää esimerkiksi yhtäaikaisten käyttäjien lukumäärää, kirjasto selvittää tämän kurssikirjan hankintaehdotusten tietojen perusteella. Oppaassa on myös Volterissa olevien oppimateriaalien linkitysohjeet.

Tutustu kirjaston E-kirjat-oppaaseen

Luotu 25.10.2023 | Muokattu 25.10.2023