Eduskunta on puolueareena

05.03.2014

Professorit Tapio Raunio Tampereen yliopistosta ja Matti Wiberg Turun yliopistosta ovat toimittaneet eduskuntaa syväluotaavan antologian. Molemmat toimittajat ovat kokeneita parlamenttitutkijoita. Wiberg johtaa 250 eurooppalaisen parlamenttitutkijoiden pysyvää komiteaa (ECPR Standing Group on Parliaments).

Kansikuva_Eduskunta.jpg

Muina kirjoittajina ovat eturivin suomalaiset parlamenttitutkijat: Åsa Bengtsson, Sami Borg, Timo Forsten, Anne Maria Holli, Guy-Erik Isaksson, Mikko Mattila, Antti Pajala, Lauri Rapeli, Ilkka Ruostetsaari ja Tomi Venho.

Eduskunta: Kansanvaltaa puolueiden ja hallituksen ehdoilla – kirjassa valotetaan monipuolisesti Eduskunnan rakennetta ja toimintaa.

Kirja alkaa vaalijärjestelmäanalyysilla, kansalaismielipiteiden kartoituksella ja kansanedustajien ominaisuuksien inventoinnilla sekä kansanedustajien roolien ja kansalaisodotusten analyysilla.

Kirjassa tarkastellaan myös eduskunnan valtaa ja asemaa eliittien ja kansalaisten silmin, eduskuntaryhmiä ja puoluerahoituksen julkisuutta. Seuraavaksi paneudutaan valiokuntalaitokseen. Myös hallituksen muodostaminen Suomessa eritellään ja kartoitetaan puolueryhmien asemaa eduskuntatyössä.

Täysistuntoäänestyksiä ja eduskunta-aloitteita tarkastellaan omassa luvussaan samoin kuin eduskunnan roolia hallituksen valvojana. Kirjan lopuksi eritellään eduskunnan asemaa EU-asioissa ja yleisemmin ulkopolitiikassa.

Teos on vankka tietopaketti kaikille, jotka haluavat ymmärtää suomalaisen politiikan hermokeskuksen tilaa pintaa syvemmältä.

>> Gaudeamus: Tapio Raunio & Matti Wiberg (toim.): Eduskunta. Kansanvaltaa puolueiden ja hallituksen ehdoilla (03/2014)

HA

Luotu 05.03.2014 | Muokattu 16.07.2021