Eläköön 22 040! -esityksessä tieteentekijät ja näyttelijät kohtaavat samalla lavalla

03.03.2017

Turun ylioppilasteatterin Eläköön 22 040! -esitys herättää henkiin sadan vuoden takaisen varainkeruujuhlan, joka mahdollisti Turun yliopiston perustamisen. Esityksiä järjestetään Turussa, Uudessakaupungissa, Salossa ja Loimaalla.

​Eläköön 22 040! – Teatteria tieteellä on osa Suomen satavuotisjuhlavuoden ohjelmaa. Sen on toteuttanut yhteistyössä Turun yliopisto, Turun ylioppilasteatteri ja Turun Suomalaisen Yliopistoseura.

​Eläköön 22 040! -esityksessä Turun ylioppilasteatterin näyttelijät ja Turun yliopiston tutkijat nousevat samalle lavalle. Näytelmä kertoo tarinan intomielisistä kerääjistä, jotka kiersivät ovelta ovelle keräämässä varoja suomenkielisen yliopiston perustamiseksi. Tutkijat täydentävät esitystä kertomalla omasta tutkimusalastaan.

– Yleisö on kiinnostunut tieteestä ja me haluamme kokeilla erilaisia tapoja kertoa siitä. Tutkijamme ovat valmiita uusiin avauksiin, eikä näytelmään ollut vaikea löytää puhujia. Toisaalta myös yliopiston varainhankinta on tänä päivänä vähintään yhtä tärkeää kuin sata vuotta sitten, sanoo Turun yliopiston viestintäjohtaja Anne Paasi.

Ilmaisia lippuja on vielä jäljellä Uudenkaupungin ja Loimaan esityksiin. Lippuja voi lunastaa aukioloaikoina kyseisen paikkakunnan lunastuspaikasta. Lippuja on myös mahdollista jonottaa esityspaikalla ennen näytelmän alkamista.

Esityksessä yleisö roolitetaan vieraiksi varainkeruujuhlaan, joka tapahtuu vuonna 1919. Tutkijat osallistuvat iltamiin juhlapuhujan roolissa. Jokaisen paikkakunnan esitys on hieman erilainen, sillä näytelmä on rakennettu tieteentekijöiden puheenvuorojen ympärille.

– Näytelmän harjoituksissa oli jännä huomata, että tietojenkäsittelytieteen vaikeatkin asiat voidaan dramatisoida, jolloin niistä tulee ymmärrettävämpiä. Näyttelijät kuvaavat puheenvuoroni aikana esimerkiksi, miten tekoäly toimii. Abstraktien asioiden konkretisoiminen näytelmän keinoin pakottaa ajattelemaan eri tavalla, kertoo Salon esitykseen osallistuva vuorovaikutusmuotoilun professori Erkki Sutinen.

>> Esitykset ja liput

>> Turun yliopisto juhlii 100-vuotiasta Suomea