Elina Pirjatanniemelle tunnustus esimerkillisestä tiedeviestinnästä

12.01.2018

Professori Elina Pirjatanniemi on valittu Vuoden viestijäksi. Palkitsijat toteavat Pirjatanniemen tuovan kommenteissaan keskusteluun tasapainoisella ja harkitulla tavalla niin oikeudellisia kuin humanitäärisiäkin näkökulmia. Suomen yliopistojen viestinnän ammattilaisten myöntämän tunnustuspalkinnon tavoitteena on aktivoida ja innostaa viestimään tutkimuksesta.

​Palkinnon myöntäjät toteavat perusteluissaan, että Pirjatanniemi on osallistunut aktiivisesti ajankohtaiseen yhteiskunnalliseen keskusteluun tuoden esille muun muassa
turvapaikanhakijoiden oikeuksia sekä pakolaiskysymyksen moniulotteisuutta. Kommenteissaan hän on nostanut esille erityisesti lasten oikeuksia turvapaikanhakuprosessin aikana.

Pirjatanniemi kirjoittaa useisiin päivälehtiin kolumneja ja nettiin blogia sekä
kiitettävällä tavalla kommentoi ja toimii asiantuntijana sekä mediassa
että tieteen yleistajuistamiseen tähtäävissä tiedetapahtumissa.

Oikeustieteen tohtori Elina Pirjatanniemi työskentelee Åbo Akademissa oikeustieteen professorina ja Åbo Akademin ihmisoikeusinstituutin johtajana, hän on sekä Turun yliopiston että Åbo Akademin alumni sekä Turun yliopiston dosentti.

Palkitsijat toteavat Pirjatanniemen olevan erinomainen lähettiläs molemmille turkulaisyliopistoille sekä Turun kaupungille.

Suomen yliopistojen viestijät jakavat vuosittain palkinnon tiedeviestinnässä ansioituneelle henkilölle tai laitokselle. Palkinto jaettiin ensimmäisen kerran vuonna 1986, ja se perustettiin kunnioittamaan Turun yliopiston tiedotussihteeri Jorma Rakkolaisen elämäntyötä ja muistoa. Palkinnon tavoitteena on aktivoida ja innostaa viestimään tutkimuksesta.

Teksti: Erja Hyytiäinen
Kuva: Hanna Oksanen