”Elinvoimaista yhteistyötä” - Turun ja Tarton yliopistot käynnistävät yhteisen yleisöluentosarjan

14.02.2013

Vuorotellen Turussa ja Tartossa pidettävillä luennoilla esitellään yliopistojen tutkimusta ja toimintaa. Ensimmäisellä luennolla 20.2. rehtori Volli Kalm puhuu Turussa yliopistojen uudistumisen ja kansainvälisen yhteistyön merkityksestä.

​Rehtori Volli Kalmin luento avaa Turku - Tartto -yleisöluentosarjan, jossa yliopistojen eri alojen huippuasiantuntijat vierailevat luennoimassa toistensa yliopistoissa.

Turun yliopiston rehtori Kalervo Väänänen kertoo, että Studia Generalia -yleisöluentosarja on osoitus yliopistojen elinvoimaisesta yhteistyöstä. Tuoreista tutkimustuloksista ja yliopistojen toiminnasta halutaan kertoa myös ystävyyskaupunkien asukkaille.

– Tarton yliopisto on yksi Turun yliopiston pitkäaikaisimmista kumppaneista. Turun yliopistosta on käyty säännöllisesti luennoimassa Tartossa, mutta nyt yhteistyö laajennetaan vastavuoroisiksi vierailuiksi. Toivotamme kaikki kaupunkilaiset lämpimästi tervetulleiksi kuuntelemaan uutta tietoa ajankohtaisesta tutkimuksesta ja yliopistojen toiminnasta, Väänänen sanoo.

Sarjan ensimmäinen luento järjestetään keskiviikkona 20.2. klo 13.15 - 14.30 Turun yliopiston päärakennuksen Tauno Nurmela- salissa Yliopistonmäellä.

Luennolla Rehtori Volli Kalm valottaa Tarton yliopiston tulevaa vuotta ja kertoo viimeaikaisista innovatiivisista uudistuksista sekä kansainvälisen yhteistyön merkityksestä. Luennon otsikko on: The University of Tartu in 2013: Making good use of recent reforms and vigorous partnerships. Ansiokkaan uran Tarton yliopistossa tehnyt Kalm valittiin rehtoriksi viime vuonna.

– Yliopiston uusi johto jatkaa jo aloitettua työtä, jonka tavoitteena turvata yliopiston kansainvälinen kilpailukyky ja edistää yhteistyösuhteita vahvojen eurooppalaisten tutkimusyliopistojen kanssa, Kalm kertoo.

Yliopistoilla on Tartossa yhteinen Granö-yliopistokeskus, jonka omistaa Turun Yliopistosäätiö. Turkulaiset vieraat majoittuvat keskuksen Alvar Aallon suunnittelemassa klassikossa, Villa Tammekann -talossa.

Teksti: Henna Borisoff
Kuva: Fredrik Rubensson